STraatpraat. Het laatste Nieuws van de straat over de straat
Zo veel straten zo veel nieuws. Lees hier het laatste nieuws over de campagne en de impact die het maakt. Heb je zelf nieuws over jouw straat of over jouw stad? Deel het hier.


Verkiezing Rechtvaardige Straat 2025
Meest rechtvaardige straat in Zwolle, meest onrechtvaardige straat in Zeist. De meest rechtvaardige straat 2025 is de Lortzinghof in Zwolle. Daarmee volgen ze de Maijweg in 's-Hertogenbosch op. Groen en ontmoeting Aan de Lortzinghof is de laatste jaren op initiatief van bewoners verharding vervangen door groen. Het groenonderhoud doen de bewoners in eigen beheer waardoor er veel nieuwe contacten zijn ontstaan. Het is een plek waar kinderen zorgeloos kunnen spelen, buren elkaar ontmoeten en de ruimte van iedereen is. Een plek die je elke Nederlander voor zijn deur gunt. Tijdens een feestelijke uitreiking ontvingen de bewoners van de Lortzinghof uit handen van de wethouder Arjan Spaans โ het straatnaambord met meest rechtvaardige straat 2025.
.jpeg)
Verkiezing Rechtvaardige Straat 2025
Meest rechtvaardige straat in Zwolle, meest onrechtvaardige straat in Zeist. De meest rechtvaardige straat 2025 is de Lortzinghof in Zwolle. Daarmee volgen ze de Maijweg in 's-Hertogenbosch op. Groen en ontmoeting Aan de Lortzinghof is de laatste jaren op initiatief van bewoners verharding vervangen door groen. Het groenonderhoud doen de bewoners in eigen beheer waardoor er veel nieuwe contacten zijn ontstaan. Het is een plek waar kinderen zorgeloos kunnen spelen, buren elkaar ontmoeten en de ruimte van iedereen is. Een plek die je elke Nederlander voor zijn deur gunt. Tijdens een feestelijke uitreiking ontvingen de bewoners van de Lortzinghof uit handen van de wethouder Arjan Spaans โ het straatnaambord met meest rechtvaardige straat 2025.

.jpeg)

.jpeg)
Verkiezing Rechtvaardige Straat 2025
Meest rechtvaardige straat in Zwolle, meest onrechtvaardige straat in Zeist. De meest rechtvaardige straat 2025 is de Lortzinghof in Zwolle. Daarmee volgen ze de Maijweg in 's-Hertogenbosch op. Groen en ontmoeting Aan de Lortzinghof is de laatste jaren op initiatief van bewoners verharding vervangen door groen. Het groenonderhoud doen de bewoners in eigen beheer waardoor er veel nieuwe contacten zijn ontstaan. Het is een plek waar kinderen zorgeloos kunnen spelen, buren elkaar ontmoeten en de ruimte van iedereen is. Een plek die je elke Nederlander voor zijn deur gunt. Tijdens een feestelijke uitreiking ontvingen de bewoners van de Lortzinghof uit handen van de wethouder Arjan Spaans โ het straatnaambord met meest rechtvaardige straat 2025.

.jpeg)
Verkiezing Rechtvaardige Straat 2025
Meest rechtvaardige straat in Zwolle, meest onrechtvaardige straat in Zeist. De meest rechtvaardige straat 2025 is de Lortzinghof in Zwolle. Daarmee volgen ze de Maijweg in 's-Hertogenbosch op. Groen en ontmoeting Aan de Lortzinghof is de laatste jaren op initiatief van bewoners verharding vervangen door groen. Het groenonderhoud doen de bewoners in eigen beheer waardoor er veel nieuwe contacten zijn ontstaan. Het is een plek waar kinderen zorgeloos kunnen spelen, buren elkaar ontmoeten en de ruimte van iedereen is. Een plek die je elke Nederlander voor zijn deur gunt. Tijdens een feestelijke uitreiking ontvingen de bewoners van de Lortzinghof uit handen van de wethouder Arjan Spaans โ het straatnaambord met meest rechtvaardige straat 2025.

Dag van het autonome kind!
Op woensdag kende de rechtvaardige straat in bomvol programma in Zwolle. Het autonome kind stond centraal. Op de vrije school in Holtenbroek werd een landelijke campagne rondom de meest rechtvaardige schoolomgeving afgetrapt. Scholen kunnen een challengebox aanvragen waarna kinderen en de school samen aan de slag kunnen met een rechtvaardigere omgeving. De aftrap werd gevolgd door een fietszwerm door Zwolle die eindigde bij het Stadhuis. Hier overhandigde Bycs en fietsburgemeester Marijn de Vries een childrens cycling manifesto aan wethouder Geridien Rots. De dag werd afgesloten met allerlei activiteiten in de Stadkamer waaronder het tekenen van je eigen rechtvaardige straat en in de avond een gesprek over de straat.

Dag van het autonome kind!
Op woensdag kende de rechtvaardige straat in bomvol programma in Zwolle. Het autonome kind stond centraal. Op de vrije school in Holtenbroek werd een landelijke campagne rondom de meest rechtvaardige schoolomgeving afgetrapt. Scholen kunnen een challengebox aanvragen waarna kinderen en de school samen aan de slag kunnen met een rechtvaardigere omgeving. De aftrap werd gevolgd door een fietszwerm door Zwolle die eindigde bij het Stadhuis. Hier overhandigde Bycs en fietsburgemeester Marijn de Vries een childrens cycling manifesto aan wethouder Geridien Rots. De dag werd afgesloten met allerlei activiteiten in de Stadkamer waaronder het tekenen van je eigen rechtvaardige straat en in de avond een gesprek over de straat.




Dag van het autonome kind!
Op woensdag kende de rechtvaardige straat in bomvol programma in Zwolle. Het autonome kind stond centraal. Op de vrije school in Holtenbroek werd een landelijke campagne rondom de meest rechtvaardige schoolomgeving afgetrapt. Scholen kunnen een challengebox aanvragen waarna kinderen en de school samen aan de slag kunnen met een rechtvaardigere omgeving. De aftrap werd gevolgd door een fietszwerm door Zwolle die eindigde bij het Stadhuis. Hier overhandigde Bycs en fietsburgemeester Marijn de Vries een childrens cycling manifesto aan wethouder Geridien Rots. De dag werd afgesloten met allerlei activiteiten in de Stadkamer waaronder het tekenen van je eigen rechtvaardige straat en in de avond een gesprek over de straat.


Dag van het autonome kind!
Op woensdag kende de rechtvaardige straat in bomvol programma in Zwolle. Het autonome kind stond centraal. Op de vrije school in Holtenbroek werd een landelijke campagne rondom de meest rechtvaardige schoolomgeving afgetrapt. Scholen kunnen een challengebox aanvragen waarna kinderen en de school samen aan de slag kunnen met een rechtvaardigere omgeving. De aftrap werd gevolgd door een fietszwerm door Zwolle die eindigde bij het Stadhuis. Hier overhandigde Bycs en fietsburgemeester Marijn de Vries een childrens cycling manifesto aan wethouder Geridien Rots. De dag werd afgesloten met allerlei activiteiten in de Stadkamer waaronder het tekenen van je eigen rechtvaardige straat en in de avond een gesprek over de straat.

Week van de Rechtvaardige Straat begonnen met een pleidooi van 11 wethouders voor een nieuw gesprek
In de raadszaal van Gemeente Zwolle is de week afgetrapt. Hun pleidooi ๐๐๐๐ซ ๐๐๐ง ๐ฌ๐ญ๐ซ๐๐๐ญ ๐๐ข๐ ๐ง๐ข๐๐ญ ๐ฏ๐๐ซ๐๐๐๐ฅ๐ญ, ๐ฆ๐๐๐ซ ๐ฏ๐๐ซ๐๐ข๐ง๐๐ญ Wij, wethouders ruimtelijke ordening en mobiliteit, staan voor grote uitdagingen om ook in de toekomst onze steden leefbaar, bereikbaar en aantrekkelijk te houden. Daarvoor zijn ingrijpende maatregelen nodig. We pleiten daarom voor een nieuw gesprek over de straat. Een gesprek dat niet alleen gaat over parkeren en snelheid, maar over wat we belangrijk vinden in een stad. Over kinderen die veilig kunnen buitenspelen. Over ouderen die zelfstandig naar de winkel kunnen. Over een straat van ons allemaal die helpt tegen eenzaamheid en hittestress. Over een leefbare stad waarin je graag woont en leeft. Laten we samen ruimte maken voor nieuwe verhalen over de straat. Laten we samen zoeken naar ideeรซn die verbinden in plaats van verdelen. Laten we samen blijven praten over hoe onze straat eruit kan zien!
Week van de Rechtvaardige Straat begonnen met een pleidooi van 11 wethouders voor een nieuw gesprek
In de raadszaal van Gemeente Zwolle is de week afgetrapt. Hun pleidooi ๐๐๐๐ซ ๐๐๐ง ๐ฌ๐ญ๐ซ๐๐๐ญ ๐๐ข๐ ๐ง๐ข๐๐ญ ๐ฏ๐๐ซ๐๐๐๐ฅ๐ญ, ๐ฆ๐๐๐ซ ๐ฏ๐๐ซ๐๐ข๐ง๐๐ญ Wij, wethouders ruimtelijke ordening en mobiliteit, staan voor grote uitdagingen om ook in de toekomst onze steden leefbaar, bereikbaar en aantrekkelijk te houden. Daarvoor zijn ingrijpende maatregelen nodig. We pleiten daarom voor een nieuw gesprek over de straat. Een gesprek dat niet alleen gaat over parkeren en snelheid, maar over wat we belangrijk vinden in een stad. Over kinderen die veilig kunnen buitenspelen. Over ouderen die zelfstandig naar de winkel kunnen. Over een straat van ons allemaal die helpt tegen eenzaamheid en hittestress. Over een leefbare stad waarin je graag woont en leeft. Laten we samen ruimte maken voor nieuwe verhalen over de straat. Laten we samen zoeken naar ideeรซn die verbinden in plaats van verdelen. Laten we samen blijven praten over hoe onze straat eruit kan zien!


Week van de Rechtvaardige Straat begonnen met een pleidooi van 11 wethouders voor een nieuw gesprek
In de raadszaal van Gemeente Zwolle is de week afgetrapt. Hun pleidooi ๐๐๐๐ซ ๐๐๐ง ๐ฌ๐ญ๐ซ๐๐๐ญ ๐๐ข๐ ๐ง๐ข๐๐ญ ๐ฏ๐๐ซ๐๐๐๐ฅ๐ญ, ๐ฆ๐๐๐ซ ๐ฏ๐๐ซ๐๐ข๐ง๐๐ญ Wij, wethouders ruimtelijke ordening en mobiliteit, staan voor grote uitdagingen om ook in de toekomst onze steden leefbaar, bereikbaar en aantrekkelijk te houden. Daarvoor zijn ingrijpende maatregelen nodig. We pleiten daarom voor een nieuw gesprek over de straat. Een gesprek dat niet alleen gaat over parkeren en snelheid, maar over wat we belangrijk vinden in een stad. Over kinderen die veilig kunnen buitenspelen. Over ouderen die zelfstandig naar de winkel kunnen. Over een straat van ons allemaal die helpt tegen eenzaamheid en hittestress. Over een leefbare stad waarin je graag woont en leeft. Laten we samen ruimte maken voor nieuwe verhalen over de straat. Laten we samen zoeken naar ideeรซn die verbinden in plaats van verdelen. Laten we samen blijven praten over hoe onze straat eruit kan zien!

Week van de Rechtvaardige Straat begonnen met een pleidooi van 11 wethouders voor een nieuw gesprek
In de raadszaal van Gemeente Zwolle is de week afgetrapt. Hun pleidooi ๐๐๐๐ซ ๐๐๐ง ๐ฌ๐ญ๐ซ๐๐๐ญ ๐๐ข๐ ๐ง๐ข๐๐ญ ๐ฏ๐๐ซ๐๐๐๐ฅ๐ญ, ๐ฆ๐๐๐ซ ๐ฏ๐๐ซ๐๐ข๐ง๐๐ญ Wij, wethouders ruimtelijke ordening en mobiliteit, staan voor grote uitdagingen om ook in de toekomst onze steden leefbaar, bereikbaar en aantrekkelijk te houden. Daarvoor zijn ingrijpende maatregelen nodig. We pleiten daarom voor een nieuw gesprek over de straat. Een gesprek dat niet alleen gaat over parkeren en snelheid, maar over wat we belangrijk vinden in een stad. Over kinderen die veilig kunnen buitenspelen. Over ouderen die zelfstandig naar de winkel kunnen. Over een straat van ons allemaal die helpt tegen eenzaamheid en hittestress. Over een leefbare stad waarin je graag woont en leeft. Laten we samen ruimte maken voor nieuwe verhalen over de straat. Laten we samen zoeken naar ideeรซn die verbinden in plaats van verdelen. Laten we samen blijven praten over hoe onze straat eruit kan zien!

Campagne Beweegvriendelijke Schoolomgeving op 9 april van start in Zwolle
Tijdens de Week van de Rechtvaardige Straat gaat in Zwolle een inspirerende landelijke campagne van start die basisscholen uitdaagt om werk te maken van een veilige, gezonde en beweegvriendelijke schoolomgeving. Het doel? Meer kinderen die zelfstandig en met plezier lopend of fietsend naar school gaan. De officiรซle aftrap vindt plaats op woensdag 9 april op de Michaรซlschool, waar de allereerste Challenges Box feestelijk wordt overhandigd aan de schooldirecteur. Leerlingen, ouders en belangstellenden zijn woensdagmiddag 9 april van harte welkom op de Michaรซlschool in Zwolle.
Campagne Beweegvriendelijke Schoolomgeving op 9 april van start in Zwolle
Tijdens de Week van de Rechtvaardige Straat gaat in Zwolle een inspirerende landelijke campagne van start die basisscholen uitdaagt om werk te maken van een veilige, gezonde en beweegvriendelijke schoolomgeving. Het doel? Meer kinderen die zelfstandig en met plezier lopend of fietsend naar school gaan. De officiรซle aftrap vindt plaats op woensdag 9 april op de Michaรซlschool, waar de allereerste Challenges Box feestelijk wordt overhandigd aan de schooldirecteur. Leerlingen, ouders en belangstellenden zijn woensdagmiddag 9 april van harte welkom op de Michaรซlschool in Zwolle.


Campagne Beweegvriendelijke Schoolomgeving op 9 april van start in Zwolle
Tijdens de Week van de Rechtvaardige Straat gaat in Zwolle een inspirerende landelijke campagne van start die basisscholen uitdaagt om werk te maken van een veilige, gezonde en beweegvriendelijke schoolomgeving. Het doel? Meer kinderen die zelfstandig en met plezier lopend of fietsend naar school gaan. De officiรซle aftrap vindt plaats op woensdag 9 april op de Michaรซlschool, waar de allereerste Challenges Box feestelijk wordt overhandigd aan de schooldirecteur. Leerlingen, ouders en belangstellenden zijn woensdagmiddag 9 april van harte welkom op de Michaรซlschool in Zwolle.

Campagne Beweegvriendelijke Schoolomgeving op 9 april van start in Zwolle
Tijdens de Week van de Rechtvaardige Straat gaat in Zwolle een inspirerende landelijke campagne van start die basisscholen uitdaagt om werk te maken van een veilige, gezonde en beweegvriendelijke schoolomgeving. Het doel? Meer kinderen die zelfstandig en met plezier lopend of fietsend naar school gaan. De officiรซle aftrap vindt plaats op woensdag 9 april op de Michaรซlschool, waar de allereerste Challenges Box feestelijk wordt overhandigd aan de schooldirecteur. Leerlingen, ouders en belangstellenden zijn woensdagmiddag 9 april van harte welkom op de Michaรซlschool in Zwolle.

Stem op meest rechtvaardige straat van 2025!
Welke straat volgt de#Maijweg in Gemeente 's-Hertogenbosch op en wordt dit jaar verkozen tot de #MeestRechtvaardigeStraat van Nederland? Daar heb jij een belangrijke stem in! Stem en deel. Meer dan 200 inzendingen uit 85 verschillende gemeentes. De kandidaten die door de jury (Lab of Thought, BAM Infra Nederland, Natuur & Milieu, Kinderrechten, Fietsersbond) op de shortlist zijn gekomen: - Barrevoetestraat, Gemeente Haarlem - Havendam, Gemeente Harderwijk - Veerweg, Gemeente Wageningen - Veenhuizerweg, Gemeente Apeldoorn - Lortzinghof, Gemeente Zwolle
Stem op meest rechtvaardige straat van 2025!
Welke straat volgt de#Maijweg in Gemeente 's-Hertogenbosch op en wordt dit jaar verkozen tot de #MeestRechtvaardigeStraat van Nederland? Daar heb jij een belangrijke stem in! Stem en deel. Meer dan 200 inzendingen uit 85 verschillende gemeentes. De kandidaten die door de jury (Lab of Thought, BAM Infra Nederland, Natuur & Milieu, Kinderrechten, Fietsersbond) op de shortlist zijn gekomen: - Barrevoetestraat, Gemeente Haarlem - Havendam, Gemeente Harderwijk - Veerweg, Gemeente Wageningen - Veenhuizerweg, Gemeente Apeldoorn - Lortzinghof, Gemeente Zwolle


Stem op meest rechtvaardige straat van 2025!
Welke straat volgt de#Maijweg in Gemeente 's-Hertogenbosch op en wordt dit jaar verkozen tot de #MeestRechtvaardigeStraat van Nederland? Daar heb jij een belangrijke stem in! Stem en deel. Meer dan 200 inzendingen uit 85 verschillende gemeentes. De kandidaten die door de jury (Lab of Thought, BAM Infra Nederland, Natuur & Milieu, Kinderrechten, Fietsersbond) op de shortlist zijn gekomen: - Barrevoetestraat, Gemeente Haarlem - Havendam, Gemeente Harderwijk - Veerweg, Gemeente Wageningen - Veenhuizerweg, Gemeente Apeldoorn - Lortzinghof, Gemeente Zwolle

Stem op meest rechtvaardige straat van 2025!
Welke straat volgt de#Maijweg in Gemeente 's-Hertogenbosch op en wordt dit jaar verkozen tot de #MeestRechtvaardigeStraat van Nederland? Daar heb jij een belangrijke stem in! Stem en deel. Meer dan 200 inzendingen uit 85 verschillende gemeentes. De kandidaten die door de jury (Lab of Thought, BAM Infra Nederland, Natuur & Milieu, Kinderrechten, Fietsersbond) op de shortlist zijn gekomen: - Barrevoetestraat, Gemeente Haarlem - Havendam, Gemeente Harderwijk - Veerweg, Gemeente Wageningen - Veenhuizerweg, Gemeente Apeldoorn - Lortzinghof, Gemeente Zwolle

PROGRAMMA BEKEND van de Week van De Rechtvaardige Straat 2025.
Op 7 april begint de week van de rechtvaardige straat 2025. Dit jaar is Gemeente Zwolle de gaststad en de week zit boordevol activiteiten in Zwolle, online en op een aantal andere plekken in het land. Op maandag 7 april - World Health Day - begint de week met een bijeenkomst in de raadszaal van Zwolle voor wethouders uit het hele land. De week wordt op zaterdag 12 april afgesloten met een manifestatie in de Zwolse wijk Holtenbroek. Nadat in 2024 de eerste week van de Rechtvaardige Straat plaatsvond is de beweging flink gegroeid. Met meer dan 2500 ondertekenaars van het manifest, ruim 500 genomineerde straten en ruim 100 organisaties gaan we moedig voorwaarts.

PROGRAMMA BEKEND van de Week van De Rechtvaardige Straat 2025.
Op 7 april begint de week van de rechtvaardige straat 2025. Dit jaar is Gemeente Zwolle de gaststad en de week zit boordevol activiteiten in Zwolle, online en op een aantal andere plekken in het land. Op maandag 7 april - World Health Day - begint de week met een bijeenkomst in de raadszaal van Zwolle voor wethouders uit het hele land. De week wordt op zaterdag 12 april afgesloten met een manifestatie in de Zwolse wijk Holtenbroek. Nadat in 2024 de eerste week van de Rechtvaardige Straat plaatsvond is de beweging flink gegroeid. Met meer dan 2500 ondertekenaars van het manifest, ruim 500 genomineerde straten en ruim 100 organisaties gaan we moedig voorwaarts.




PROGRAMMA BEKEND van de Week van De Rechtvaardige Straat 2025.
Op 7 april begint de week van de rechtvaardige straat 2025. Dit jaar is Gemeente Zwolle de gaststad en de week zit boordevol activiteiten in Zwolle, online en op een aantal andere plekken in het land. Op maandag 7 april - World Health Day - begint de week met een bijeenkomst in de raadszaal van Zwolle voor wethouders uit het hele land. De week wordt op zaterdag 12 april afgesloten met een manifestatie in de Zwolse wijk Holtenbroek. Nadat in 2024 de eerste week van de Rechtvaardige Straat plaatsvond is de beweging flink gegroeid. Met meer dan 2500 ondertekenaars van het manifest, ruim 500 genomineerde straten en ruim 100 organisaties gaan we moedig voorwaarts.


PROGRAMMA BEKEND van de Week van De Rechtvaardige Straat 2025.
Op 7 april begint de week van de rechtvaardige straat 2025. Dit jaar is Gemeente Zwolle de gaststad en de week zit boordevol activiteiten in Zwolle, online en op een aantal andere plekken in het land. Op maandag 7 april - World Health Day - begint de week met een bijeenkomst in de raadszaal van Zwolle voor wethouders uit het hele land. De week wordt op zaterdag 12 april afgesloten met een manifestatie in de Zwolse wijk Holtenbroek. Nadat in 2024 de eerste week van de Rechtvaardige Straat plaatsvond is de beweging flink gegroeid. Met meer dan 2500 ondertekenaars van het manifest, ruim 500 genomineerde straten en ruim 100 organisaties gaan we moedig voorwaarts.

Zwolle gaststad voor Week van de Rechtvaardige Straat 2025
Zwolle is dit jaar, van 7 tot en met 11 april, gaststad voor De Week van de Rechtvaardige Straat. Dit jaar vindt de tweede editie plaats. Een rechtvaardige straat is een straat waar iedereen de rijkdom van de openbare ruimte ten volle kan ervaren en benutten. Ons verplaatsingsgedrag (auto gedomineerd) bedreigt andere activiteiten in de straat of maakt deze onmogelijk. Met de groei van steden, de gemeenschap en de veranderende wereld zullen we op een nieuwe manier onze straten moeten inrichten om een leefbare, gezonde en eerlijke stad te bouwen. De week van de Rechtvaardige Straat vond in 2024 voor het eerst plaats. Met ruim 2000 ondertekenaars van het manifest, publieke aandacht voor de Rechtvaardige Straat, van NRC tot EenVandaag en meer dan 15 acties werd veel aandacht besteed aan een evenwichtiger ruimte gebruik van onze straten. In 2025 gaat de Alliantie van De Week - waarin Natuur & Milieu, Fietsersbond, Lab Of Thought, Netwerk Zicht op Buiten en BAM Infra zijn vertegenwoordigd - door. Op 7 april, World Health Day 2025, starten we met het geven van handelingsperspectief aan bewoners, bestuurders en professionals om de omslag naar rechtvaardiger straten te versnellen. Tot en met 11 april organiseert de Alliantie van De Week van de Rechtvaardige Straat samen met gaststad Zwolle. In Zwolle zal een deel van het programma plaatsvinden. Heb jme een leuke actie die op de kalender moet? Meld hem aan! We kantelen het gesprek over onze straten en Zwolle laat zien hoe zij samen met bewoners de principes van De Rechtvaardige Straat (wil) hanteren. Binnenkort maken we meer bekend over het programma van De Week en de verkiezing van โmeest (on)rechtvaardige straat 2025โ. Voor meer informatie en het tekenen van het manifest: www.derechtvaardigestraat.nl

Zwolle gaststad voor Week van de Rechtvaardige Straat 2025
Zwolle is dit jaar, van 7 tot en met 11 april, gaststad voor De Week van de Rechtvaardige Straat. Dit jaar vindt de tweede editie plaats. Een rechtvaardige straat is een straat waar iedereen de rijkdom van de openbare ruimte ten volle kan ervaren en benutten. Ons verplaatsingsgedrag (auto gedomineerd) bedreigt andere activiteiten in de straat of maakt deze onmogelijk. Met de groei van steden, de gemeenschap en de veranderende wereld zullen we op een nieuwe manier onze straten moeten inrichten om een leefbare, gezonde en eerlijke stad te bouwen. De week van de Rechtvaardige Straat vond in 2024 voor het eerst plaats. Met ruim 2000 ondertekenaars van het manifest, publieke aandacht voor de Rechtvaardige Straat, van NRC tot EenVandaag en meer dan 15 acties werd veel aandacht besteed aan een evenwichtiger ruimte gebruik van onze straten. In 2025 gaat de Alliantie van De Week - waarin Natuur & Milieu, Fietsersbond, Lab Of Thought, Netwerk Zicht op Buiten en BAM Infra zijn vertegenwoordigd - door. Op 7 april, World Health Day 2025, starten we met het geven van handelingsperspectief aan bewoners, bestuurders en professionals om de omslag naar rechtvaardiger straten te versnellen. Tot en met 11 april organiseert de Alliantie van De Week van de Rechtvaardige Straat samen met gaststad Zwolle. In Zwolle zal een deel van het programma plaatsvinden. Heb jme een leuke actie die op de kalender moet? Meld hem aan! We kantelen het gesprek over onze straten en Zwolle laat zien hoe zij samen met bewoners de principes van De Rechtvaardige Straat (wil) hanteren. Binnenkort maken we meer bekend over het programma van De Week en de verkiezing van โmeest (on)rechtvaardige straat 2025โ. Voor meer informatie en het tekenen van het manifest: www.derechtvaardigestraat.nl




Zwolle gaststad voor Week van de Rechtvaardige Straat 2025
Zwolle is dit jaar, van 7 tot en met 11 april, gaststad voor De Week van de Rechtvaardige Straat. Dit jaar vindt de tweede editie plaats. Een rechtvaardige straat is een straat waar iedereen de rijkdom van de openbare ruimte ten volle kan ervaren en benutten. Ons verplaatsingsgedrag (auto gedomineerd) bedreigt andere activiteiten in de straat of maakt deze onmogelijk. Met de groei van steden, de gemeenschap en de veranderende wereld zullen we op een nieuwe manier onze straten moeten inrichten om een leefbare, gezonde en eerlijke stad te bouwen. De week van de Rechtvaardige Straat vond in 2024 voor het eerst plaats. Met ruim 2000 ondertekenaars van het manifest, publieke aandacht voor de Rechtvaardige Straat, van NRC tot EenVandaag en meer dan 15 acties werd veel aandacht besteed aan een evenwichtiger ruimte gebruik van onze straten. In 2025 gaat de Alliantie van De Week - waarin Natuur & Milieu, Fietsersbond, Lab Of Thought, Netwerk Zicht op Buiten en BAM Infra zijn vertegenwoordigd - door. Op 7 april, World Health Day 2025, starten we met het geven van handelingsperspectief aan bewoners, bestuurders en professionals om de omslag naar rechtvaardiger straten te versnellen. Tot en met 11 april organiseert de Alliantie van De Week van de Rechtvaardige Straat samen met gaststad Zwolle. In Zwolle zal een deel van het programma plaatsvinden. Heb jme een leuke actie die op de kalender moet? Meld hem aan! We kantelen het gesprek over onze straten en Zwolle laat zien hoe zij samen met bewoners de principes van De Rechtvaardige Straat (wil) hanteren. Binnenkort maken we meer bekend over het programma van De Week en de verkiezing van โmeest (on)rechtvaardige straat 2025โ. Voor meer informatie en het tekenen van het manifest: www.derechtvaardigestraat.nl


Zwolle gaststad voor Week van de Rechtvaardige Straat 2025
Zwolle is dit jaar, van 7 tot en met 11 april, gaststad voor De Week van de Rechtvaardige Straat. Dit jaar vindt de tweede editie plaats. Een rechtvaardige straat is een straat waar iedereen de rijkdom van de openbare ruimte ten volle kan ervaren en benutten. Ons verplaatsingsgedrag (auto gedomineerd) bedreigt andere activiteiten in de straat of maakt deze onmogelijk. Met de groei van steden, de gemeenschap en de veranderende wereld zullen we op een nieuwe manier onze straten moeten inrichten om een leefbare, gezonde en eerlijke stad te bouwen. De week van de Rechtvaardige Straat vond in 2024 voor het eerst plaats. Met ruim 2000 ondertekenaars van het manifest, publieke aandacht voor de Rechtvaardige Straat, van NRC tot EenVandaag en meer dan 15 acties werd veel aandacht besteed aan een evenwichtiger ruimte gebruik van onze straten. In 2025 gaat de Alliantie van De Week - waarin Natuur & Milieu, Fietsersbond, Lab Of Thought, Netwerk Zicht op Buiten en BAM Infra zijn vertegenwoordigd - door. Op 7 april, World Health Day 2025, starten we met het geven van handelingsperspectief aan bewoners, bestuurders en professionals om de omslag naar rechtvaardiger straten te versnellen. Tot en met 11 april organiseert de Alliantie van De Week van de Rechtvaardige Straat samen met gaststad Zwolle. In Zwolle zal een deel van het programma plaatsvinden. Heb jme een leuke actie die op de kalender moet? Meld hem aan! We kantelen het gesprek over onze straten en Zwolle laat zien hoe zij samen met bewoners de principes van De Rechtvaardige Straat (wil) hanteren. Binnenkort maken we meer bekend over het programma van De Week en de verkiezing van โmeest (on)rechtvaardige straat 2025โ. Voor meer informatie en het tekenen van het manifest: www.derechtvaardigestraat.nl

Voorwaarts met De Week!
We zijn met velen en hebben momentum, zie ook de afbeelding met zes feitjes die BAM verzamelde over de verkiezing en het manifest. Daarom kijken we vooruit naar 2025 en daar voorbij. Om zo goed mogelijk van ons te laten horen richting, bij en vooral ook nรก een tweede week van de Rechtvaardige Straat hebben we ieders actieve hulp nodig! Voor de editie van 2024 heeft Lab Of Thought in een alliantie samen met Natuur & Milieu, BAM, Fietsersbond, Netwerk Zicht op Buiten de Week van de Rechtvaardige Straat georganiseerd. Om dit ook weer in 2025 te kunnen doen zouden we graag een projectmanager aanwerven die als spin in het web de organisatie op zich neemt. Daarom zoeken we naar financiรซle (klik op naar artikel voor een donatie) maar ook organisatorische support.
Voorwaarts met De Week!
We zijn met velen en hebben momentum, zie ook de afbeelding met zes feitjes die BAM verzamelde over de verkiezing en het manifest. Daarom kijken we vooruit naar 2025 en daar voorbij. Om zo goed mogelijk van ons te laten horen richting, bij en vooral ook nรก een tweede week van de Rechtvaardige Straat hebben we ieders actieve hulp nodig! Voor de editie van 2024 heeft Lab Of Thought in een alliantie samen met Natuur & Milieu, BAM, Fietsersbond, Netwerk Zicht op Buiten de Week van de Rechtvaardige Straat georganiseerd. Om dit ook weer in 2025 te kunnen doen zouden we graag een projectmanager aanwerven die als spin in het web de organisatie op zich neemt. Daarom zoeken we naar financiรซle (klik op naar artikel voor een donatie) maar ook organisatorische support.


Voorwaarts met De Week!
We zijn met velen en hebben momentum, zie ook de afbeelding met zes feitjes die BAM verzamelde over de verkiezing en het manifest. Daarom kijken we vooruit naar 2025 en daar voorbij. Om zo goed mogelijk van ons te laten horen richting, bij en vooral ook nรก een tweede week van de Rechtvaardige Straat hebben we ieders actieve hulp nodig! Voor de editie van 2024 heeft Lab Of Thought in een alliantie samen met Natuur & Milieu, BAM, Fietsersbond, Netwerk Zicht op Buiten de Week van de Rechtvaardige Straat georganiseerd. Om dit ook weer in 2025 te kunnen doen zouden we graag een projectmanager aanwerven die als spin in het web de organisatie op zich neemt. Daarom zoeken we naar financiรซle (klik op naar artikel voor een donatie) maar ook organisatorische support.

Voorwaarts met De Week!
We zijn met velen en hebben momentum, zie ook de afbeelding met zes feitjes die BAM verzamelde over de verkiezing en het manifest. Daarom kijken we vooruit naar 2025 en daar voorbij. Om zo goed mogelijk van ons te laten horen richting, bij en vooral ook nรก een tweede week van de Rechtvaardige Straat hebben we ieders actieve hulp nodig! Voor de editie van 2024 heeft Lab Of Thought in een alliantie samen met Natuur & Milieu, BAM, Fietsersbond, Netwerk Zicht op Buiten de Week van de Rechtvaardige Straat georganiseerd. Om dit ook weer in 2025 te kunnen doen zouden we graag een projectmanager aanwerven die als spin in het web de organisatie op zich neemt. Daarom zoeken we naar financiรซle (klik op naar artikel voor een donatie) maar ook organisatorische support.

Annemarie maakte haar straat in Den Bosch 'rechtvaardig': 'De auto's zijn weg, de mensen zijn terug'
Als haar zoon bijna wordt doodgereden is voor Annemarie Bon de maat vol. Samen met buurtgenoten komt ze in actie tegen alle auto's in hun straat. En met succes: "We hebben onze Maijweg heroverd op de auto, voor onze kinderen." "Auto's mogen hier niet harder rijden dan 15 kilometer per uur, parkeren is niet meer mogelijk en onze eigen auto's staan in de parkeergarage van de NS, die aan onze straat grenst", vertelt Annemarie Bon trots.

Annemarie maakte haar straat in Den Bosch 'rechtvaardig': 'De auto's zijn weg, de mensen zijn terug'
Als haar zoon bijna wordt doodgereden is voor Annemarie Bon de maat vol. Samen met buurtgenoten komt ze in actie tegen alle auto's in hun straat. En met succes: "We hebben onze Maijweg heroverd op de auto, voor onze kinderen." "Auto's mogen hier niet harder rijden dan 15 kilometer per uur, parkeren is niet meer mogelijk en onze eigen auto's staan in de parkeergarage van de NS, die aan onze straat grenst", vertelt Annemarie Bon trots.




Annemarie maakte haar straat in Den Bosch 'rechtvaardig': 'De auto's zijn weg, de mensen zijn terug'
Als haar zoon bijna wordt doodgereden is voor Annemarie Bon de maat vol. Samen met buurtgenoten komt ze in actie tegen alle auto's in hun straat. En met succes: "We hebben onze Maijweg heroverd op de auto, voor onze kinderen." "Auto's mogen hier niet harder rijden dan 15 kilometer per uur, parkeren is niet meer mogelijk en onze eigen auto's staan in de parkeergarage van de NS, die aan onze straat grenst", vertelt Annemarie Bon trots.


Annemarie maakte haar straat in Den Bosch 'rechtvaardig': 'De auto's zijn weg, de mensen zijn terug'
Als haar zoon bijna wordt doodgereden is voor Annemarie Bon de maat vol. Samen met buurtgenoten komt ze in actie tegen alle auto's in hun straat. En met succes: "We hebben onze Maijweg heroverd op de auto, voor onze kinderen." "Auto's mogen hier niet harder rijden dan 15 kilometer per uur, parkeren is niet meer mogelijk en onze eigen auto's staan in de parkeergarage van de NS, die aan onze straat grenst", vertelt Annemarie Bon trots.

Nieuw bordje โRechtvaardigste straatโ in Den Bosch moet verwarring bij hulpdiensten voorkomen
DEN BOSCH - De gemeente Den Bosch heeft er geen gras over laten groeien: nadat zij dinsdag een bordje met de aanduiding โRechtvaardigste straat van NL 2024' weghaalde op de hoek Maijweg-Guldenvliesstraat, is daar vrijdagochtend een nieuw exemplaar opgehangen.
Nieuw bordje โRechtvaardigste straatโ in Den Bosch moet verwarring bij hulpdiensten voorkomen
DEN BOSCH - De gemeente Den Bosch heeft er geen gras over laten groeien: nadat zij dinsdag een bordje met de aanduiding โRechtvaardigste straat van NL 2024' weghaalde op de hoek Maijweg-Guldenvliesstraat, is daar vrijdagochtend een nieuw exemplaar opgehangen.


Nieuw bordje โRechtvaardigste straatโ in Den Bosch moet verwarring bij hulpdiensten voorkomen
DEN BOSCH - De gemeente Den Bosch heeft er geen gras over laten groeien: nadat zij dinsdag een bordje met de aanduiding โRechtvaardigste straat van NL 2024' weghaalde op de hoek Maijweg-Guldenvliesstraat, is daar vrijdagochtend een nieuw exemplaar opgehangen.

Nieuw bordje โRechtvaardigste straatโ in Den Bosch moet verwarring bij hulpdiensten voorkomen
DEN BOSCH - De gemeente Den Bosch heeft er geen gras over laten groeien: nadat zij dinsdag een bordje met de aanduiding โRechtvaardigste straat van NL 2024' weghaalde op de hoek Maijweg-Guldenvliesstraat, is daar vrijdagochtend een nieuw exemplaar opgehangen.

Tijd voor een Nationale Binnenspeeldag 2025
Binnen kun je Lego bouwen, puzzelen, gamen en eindeloos kattenfilmpjes kijken. Dit kan zonder dat je je zorgen hoeft te maken overreden te worden of dat er een geparkeerd voertuig in de weg staat. Binnen is echt de ultieme zorgeloze plek met oneindig veel variatie. Binnen is ook de plek die ervoor zorgt dat we minder bewegen en slechtere ogen krijgen. Waarom dan toch een pleidooi - in het Nederlands Dagblad van vandaag - voor een Nationale Binnenspeeldag 2025? Omdat de nationale buitenspeeldag pas geslaagd is als kinderen 365 dagen per jaar zorgeloos en samen in de openbare ruimte kunnen spelen, ontmoeten en zijn. Uit onderzoek weten we dat aantrekkelijke straten direct leiden tot meer buitenspelen! Daarom moeten we zo snel mogelijk de straat terugnemen zodat we over een jaar aandacht moeten vragen voor het uitstervende binnenspelen. En op die dag mag iedereen dan ook nog รฉรฉn keer hun auto voor de deur parkeren. Woensdag 12 juni riepen Marco Te Brรถmmelstroet en Frank Kwanten van The Lab of Thought & DeRechtvaardigeStraat in het Nederlands Dagblad โนโโ๏ธ op om de straat terug te nemen zodat we in 2025 een Nationale Binnenspeeldag kunnen organiseren!
Tijd voor een Nationale Binnenspeeldag 2025
Binnen kun je Lego bouwen, puzzelen, gamen en eindeloos kattenfilmpjes kijken. Dit kan zonder dat je je zorgen hoeft te maken overreden te worden of dat er een geparkeerd voertuig in de weg staat. Binnen is echt de ultieme zorgeloze plek met oneindig veel variatie. Binnen is ook de plek die ervoor zorgt dat we minder bewegen en slechtere ogen krijgen. Waarom dan toch een pleidooi - in het Nederlands Dagblad van vandaag - voor een Nationale Binnenspeeldag 2025? Omdat de nationale buitenspeeldag pas geslaagd is als kinderen 365 dagen per jaar zorgeloos en samen in de openbare ruimte kunnen spelen, ontmoeten en zijn. Uit onderzoek weten we dat aantrekkelijke straten direct leiden tot meer buitenspelen! Daarom moeten we zo snel mogelijk de straat terugnemen zodat we over een jaar aandacht moeten vragen voor het uitstervende binnenspelen. En op die dag mag iedereen dan ook nog รฉรฉn keer hun auto voor de deur parkeren. Woensdag 12 juni riepen Marco Te Brรถmmelstroet en Frank Kwanten van The Lab of Thought & DeRechtvaardigeStraat in het Nederlands Dagblad โนโโ๏ธ op om de straat terug te nemen zodat we in 2025 een Nationale Binnenspeeldag kunnen organiseren!


Tijd voor een Nationale Binnenspeeldag 2025
Binnen kun je Lego bouwen, puzzelen, gamen en eindeloos kattenfilmpjes kijken. Dit kan zonder dat je je zorgen hoeft te maken overreden te worden of dat er een geparkeerd voertuig in de weg staat. Binnen is echt de ultieme zorgeloze plek met oneindig veel variatie. Binnen is ook de plek die ervoor zorgt dat we minder bewegen en slechtere ogen krijgen. Waarom dan toch een pleidooi - in het Nederlands Dagblad van vandaag - voor een Nationale Binnenspeeldag 2025? Omdat de nationale buitenspeeldag pas geslaagd is als kinderen 365 dagen per jaar zorgeloos en samen in de openbare ruimte kunnen spelen, ontmoeten en zijn. Uit onderzoek weten we dat aantrekkelijke straten direct leiden tot meer buitenspelen! Daarom moeten we zo snel mogelijk de straat terugnemen zodat we over een jaar aandacht moeten vragen voor het uitstervende binnenspelen. En op die dag mag iedereen dan ook nog รฉรฉn keer hun auto voor de deur parkeren. Woensdag 12 juni riepen Marco Te Brรถmmelstroet en Frank Kwanten van The Lab of Thought & DeRechtvaardigeStraat in het Nederlands Dagblad โนโโ๏ธ op om de straat terug te nemen zodat we in 2025 een Nationale Binnenspeeldag kunnen organiseren!

Tijd voor een Nationale Binnenspeeldag 2025
Binnen kun je Lego bouwen, puzzelen, gamen en eindeloos kattenfilmpjes kijken. Dit kan zonder dat je je zorgen hoeft te maken overreden te worden of dat er een geparkeerd voertuig in de weg staat. Binnen is echt de ultieme zorgeloze plek met oneindig veel variatie. Binnen is ook de plek die ervoor zorgt dat we minder bewegen en slechtere ogen krijgen. Waarom dan toch een pleidooi - in het Nederlands Dagblad van vandaag - voor een Nationale Binnenspeeldag 2025? Omdat de nationale buitenspeeldag pas geslaagd is als kinderen 365 dagen per jaar zorgeloos en samen in de openbare ruimte kunnen spelen, ontmoeten en zijn. Uit onderzoek weten we dat aantrekkelijke straten direct leiden tot meer buitenspelen! Daarom moeten we zo snel mogelijk de straat terugnemen zodat we over een jaar aandacht moeten vragen voor het uitstervende binnenspelen. En op die dag mag iedereen dan ook nog รฉรฉn keer hun auto voor de deur parkeren. Woensdag 12 juni riepen Marco Te Brรถmmelstroet en Frank Kwanten van The Lab of Thought & DeRechtvaardigeStraat in het Nederlands Dagblad โนโโ๏ธ op om de straat terug te nemen zodat we in 2025 een Nationale Binnenspeeldag kunnen organiseren!

OPINIE NRC Verplicht helm dragen is omgekeerde wereld
Leg de verantwoordelijkheid voor een veilig verkeer niet alleen bij fietsers, stelt Marijke Brouwer-Poelgeest. In haar opinie maakt Marijke zich zorgen over het uitblijven van het echte gesprek rondom verkeersongevallen. Ze noemt een verplichte fietshelm als antwoord op het hoge aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer terug in de tijd gaan. 'Naar de tijd waarin je als slachtoffer van seksueel geweld het verwijt kreeg โdat je maar geen kort rokje had moeten dragenโ. Of โdat je maar niet alleen over straat had moeten lopenโ. Een dodelijk slachtoffer doordat de bestuurder van een bestelbusje een fietser over het hoofd zag? Tsja, had hij maar een fietshelm moeten dragen. Victim blaming pur sang. Het is natuurlijk de omgekeerde wereld. Laten we vooral kijken naar de oorzaak van het hoge dodenaantal in plaats van aan symptoombestrijding te doen. En laten we de schuld ook zeker niet bij het slachtoffer leggen. Dagelijks overlijden er ook gemiddeld 19 mensen door een ongelukkige valpartij, waarbij het vallen van de trap hoog op de lijst staat. Moeten we dan ook een helmplicht voor traplopen invoeren? Onze huidige infrastructuur is niet goed ingericht op alle snelle voertuigen die tegenwoordig over de fietspaden vliegen. Ook zijn mensen gehaast en snel afgeleid in het verkeer. Misschien zouden er op sommige plekken รผberhaupt geen autoโs meer moeten rijden? Of moet de snelheid er flink uitgehaald worden? En hoe is het mogelijk dat er zoveel mensen zonder geldig rijbewijs kunnen blijven doorrijden? Mensen wier rijbewijs nota bene ongeldig is verklaard doordat zij zich niet aan de verkeersregels houden? Allemaal aspecten die invloed hebben op de stijging van het aantal verkeersdoden. Dus laten we alsjeblieft met zijn allen dรกรกrover de gesprekken voeren, in plaats van over het al dan niet verplicht stellen van de fietshelm.'
OPINIE NRC Verplicht helm dragen is omgekeerde wereld
Leg de verantwoordelijkheid voor een veilig verkeer niet alleen bij fietsers, stelt Marijke Brouwer-Poelgeest. In haar opinie maakt Marijke zich zorgen over het uitblijven van het echte gesprek rondom verkeersongevallen. Ze noemt een verplichte fietshelm als antwoord op het hoge aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer terug in de tijd gaan. 'Naar de tijd waarin je als slachtoffer van seksueel geweld het verwijt kreeg โdat je maar geen kort rokje had moeten dragenโ. Of โdat je maar niet alleen over straat had moeten lopenโ. Een dodelijk slachtoffer doordat de bestuurder van een bestelbusje een fietser over het hoofd zag? Tsja, had hij maar een fietshelm moeten dragen. Victim blaming pur sang. Het is natuurlijk de omgekeerde wereld. Laten we vooral kijken naar de oorzaak van het hoge dodenaantal in plaats van aan symptoombestrijding te doen. En laten we de schuld ook zeker niet bij het slachtoffer leggen. Dagelijks overlijden er ook gemiddeld 19 mensen door een ongelukkige valpartij, waarbij het vallen van de trap hoog op de lijst staat. Moeten we dan ook een helmplicht voor traplopen invoeren? Onze huidige infrastructuur is niet goed ingericht op alle snelle voertuigen die tegenwoordig over de fietspaden vliegen. Ook zijn mensen gehaast en snel afgeleid in het verkeer. Misschien zouden er op sommige plekken รผberhaupt geen autoโs meer moeten rijden? Of moet de snelheid er flink uitgehaald worden? En hoe is het mogelijk dat er zoveel mensen zonder geldig rijbewijs kunnen blijven doorrijden? Mensen wier rijbewijs nota bene ongeldig is verklaard doordat zij zich niet aan de verkeersregels houden? Allemaal aspecten die invloed hebben op de stijging van het aantal verkeersdoden. Dus laten we alsjeblieft met zijn allen dรกรกrover de gesprekken voeren, in plaats van over het al dan niet verplicht stellen van de fietshelm.'


OPINIE NRC Verplicht helm dragen is omgekeerde wereld
Leg de verantwoordelijkheid voor een veilig verkeer niet alleen bij fietsers, stelt Marijke Brouwer-Poelgeest. In haar opinie maakt Marijke zich zorgen over het uitblijven van het echte gesprek rondom verkeersongevallen. Ze noemt een verplichte fietshelm als antwoord op het hoge aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer terug in de tijd gaan. 'Naar de tijd waarin je als slachtoffer van seksueel geweld het verwijt kreeg โdat je maar geen kort rokje had moeten dragenโ. Of โdat je maar niet alleen over straat had moeten lopenโ. Een dodelijk slachtoffer doordat de bestuurder van een bestelbusje een fietser over het hoofd zag? Tsja, had hij maar een fietshelm moeten dragen. Victim blaming pur sang. Het is natuurlijk de omgekeerde wereld. Laten we vooral kijken naar de oorzaak van het hoge dodenaantal in plaats van aan symptoombestrijding te doen. En laten we de schuld ook zeker niet bij het slachtoffer leggen. Dagelijks overlijden er ook gemiddeld 19 mensen door een ongelukkige valpartij, waarbij het vallen van de trap hoog op de lijst staat. Moeten we dan ook een helmplicht voor traplopen invoeren? Onze huidige infrastructuur is niet goed ingericht op alle snelle voertuigen die tegenwoordig over de fietspaden vliegen. Ook zijn mensen gehaast en snel afgeleid in het verkeer. Misschien zouden er op sommige plekken รผberhaupt geen autoโs meer moeten rijden? Of moet de snelheid er flink uitgehaald worden? En hoe is het mogelijk dat er zoveel mensen zonder geldig rijbewijs kunnen blijven doorrijden? Mensen wier rijbewijs nota bene ongeldig is verklaard doordat zij zich niet aan de verkeersregels houden? Allemaal aspecten die invloed hebben op de stijging van het aantal verkeersdoden. Dus laten we alsjeblieft met zijn allen dรกรกrover de gesprekken voeren, in plaats van over het al dan niet verplicht stellen van de fietshelm.'

OPINIE NRC Verplicht helm dragen is omgekeerde wereld
Leg de verantwoordelijkheid voor een veilig verkeer niet alleen bij fietsers, stelt Marijke Brouwer-Poelgeest. In haar opinie maakt Marijke zich zorgen over het uitblijven van het echte gesprek rondom verkeersongevallen. Ze noemt een verplichte fietshelm als antwoord op het hoge aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer terug in de tijd gaan. 'Naar de tijd waarin je als slachtoffer van seksueel geweld het verwijt kreeg โdat je maar geen kort rokje had moeten dragenโ. Of โdat je maar niet alleen over straat had moeten lopenโ. Een dodelijk slachtoffer doordat de bestuurder van een bestelbusje een fietser over het hoofd zag? Tsja, had hij maar een fietshelm moeten dragen. Victim blaming pur sang. Het is natuurlijk de omgekeerde wereld. Laten we vooral kijken naar de oorzaak van het hoge dodenaantal in plaats van aan symptoombestrijding te doen. En laten we de schuld ook zeker niet bij het slachtoffer leggen. Dagelijks overlijden er ook gemiddeld 19 mensen door een ongelukkige valpartij, waarbij het vallen van de trap hoog op de lijst staat. Moeten we dan ook een helmplicht voor traplopen invoeren? Onze huidige infrastructuur is niet goed ingericht op alle snelle voertuigen die tegenwoordig over de fietspaden vliegen. Ook zijn mensen gehaast en snel afgeleid in het verkeer. Misschien zouden er op sommige plekken รผberhaupt geen autoโs meer moeten rijden? Of moet de snelheid er flink uitgehaald worden? En hoe is het mogelijk dat er zoveel mensen zonder geldig rijbewijs kunnen blijven doorrijden? Mensen wier rijbewijs nota bene ongeldig is verklaard doordat zij zich niet aan de verkeersregels houden? Allemaal aspecten die invloed hebben op de stijging van het aantal verkeersdoden. Dus laten we alsjeblieft met zijn allen dรกรกrover de gesprekken voeren, in plaats van over het al dan niet verplicht stellen van de fietshelm.'

Doneer en draag bij aan (De Week van) De Rechtvaardige Straat.
De Rechtvaardige Straat gaat door. Het komende jaar laten we regelmatig van ons horen en gaan we straten(makers) helpen. Ook willen we in 2025 weer een nieuwe Week organiseren. Hiervoor gaan we op zoek naar mensen en organisaties die bij willen dragen. Een bijdrage leveren kan met een actie voor De Week of een donatie. We streven ernaar om โฌ 25.000,- aan donaties op te halen zodat we onze impact kunnen vergroten met een betaalde kracht die een jaar rond werkt aan het programma en de communicatie over dit thema!

Doneer en draag bij aan (De Week van) De Rechtvaardige Straat.
De Rechtvaardige Straat gaat door. Het komende jaar laten we regelmatig van ons horen en gaan we straten(makers) helpen. Ook willen we in 2025 weer een nieuwe Week organiseren. Hiervoor gaan we op zoek naar mensen en organisaties die bij willen dragen. Een bijdrage leveren kan met een actie voor De Week of een donatie. We streven ernaar om โฌ 25.000,- aan donaties op te halen zodat we onze impact kunnen vergroten met een betaalde kracht die een jaar rond werkt aan het programma en de communicatie over dit thema!




Doneer en draag bij aan (De Week van) De Rechtvaardige Straat.
De Rechtvaardige Straat gaat door. Het komende jaar laten we regelmatig van ons horen en gaan we straten(makers) helpen. Ook willen we in 2025 weer een nieuwe Week organiseren. Hiervoor gaan we op zoek naar mensen en organisaties die bij willen dragen. Een bijdrage leveren kan met een actie voor De Week of een donatie. We streven ernaar om โฌ 25.000,- aan donaties op te halen zodat we onze impact kunnen vergroten met een betaalde kracht die een jaar rond werkt aan het programma en de communicatie over dit thema!


Doneer en draag bij aan (De Week van) De Rechtvaardige Straat.
De Rechtvaardige Straat gaat door. Het komende jaar laten we regelmatig van ons horen en gaan we straten(makers) helpen. Ook willen we in 2025 weer een nieuwe Week organiseren. Hiervoor gaan we op zoek naar mensen en organisaties die bij willen dragen. Een bijdrage leveren kan met een actie voor De Week of een donatie. We streven ernaar om โฌ 25.000,- aan donaties op te halen zodat we onze impact kunnen vergroten met een betaalde kracht die een jaar rond werkt aan het programma en de communicatie over dit thema!

Publieksprijzen naar Wageningen en Roelofarendsveen
Naast de juryprijzen zijn gisteren ook de winnaars van de publiekprijs bekendgemaakt. Meest rechtvaardige straat van Nederland volgens het publiek is de Laan van Jetses in Wageningen. Deze straat is daadwerkelijk een ruimte tussen gebouwen. Meest onrechtvaardige straat volgens het publiek is het Noord/Zuideinde in Roelofarendsveen. Een werkgroep van ouders werkt hier al langdurig aan een veilige schoolroute. Chantal Krul van de Werkgroep Veilige Schoolroute is blij met de winst: 'Het winnen van de publieksprijs en de steun vanuit de rechtvaardige straat geven ons extra energie om door te gaan en biedt kansen om weer mooie nieuwe acties te organiseren.'
Publieksprijzen naar Wageningen en Roelofarendsveen
Naast de juryprijzen zijn gisteren ook de winnaars van de publiekprijs bekendgemaakt. Meest rechtvaardige straat van Nederland volgens het publiek is de Laan van Jetses in Wageningen. Deze straat is daadwerkelijk een ruimte tussen gebouwen. Meest onrechtvaardige straat volgens het publiek is het Noord/Zuideinde in Roelofarendsveen. Een werkgroep van ouders werkt hier al langdurig aan een veilige schoolroute. Chantal Krul van de Werkgroep Veilige Schoolroute is blij met de winst: 'Het winnen van de publieksprijs en de steun vanuit de rechtvaardige straat geven ons extra energie om door te gaan en biedt kansen om weer mooie nieuwe acties te organiseren.'


Publieksprijzen naar Wageningen en Roelofarendsveen
Naast de juryprijzen zijn gisteren ook de winnaars van de publiekprijs bekendgemaakt. Meest rechtvaardige straat van Nederland volgens het publiek is de Laan van Jetses in Wageningen. Deze straat is daadwerkelijk een ruimte tussen gebouwen. Meest onrechtvaardige straat volgens het publiek is het Noord/Zuideinde in Roelofarendsveen. Een werkgroep van ouders werkt hier al langdurig aan een veilige schoolroute. Chantal Krul van de Werkgroep Veilige Schoolroute is blij met de winst: 'Het winnen van de publieksprijs en de steun vanuit de rechtvaardige straat geven ons extra energie om door te gaan en biedt kansen om weer mooie nieuwe acties te organiseren.'

Publieksprijzen naar Wageningen en Roelofarendsveen
Naast de juryprijzen zijn gisteren ook de winnaars van de publiekprijs bekendgemaakt. Meest rechtvaardige straat van Nederland volgens het publiek is de Laan van Jetses in Wageningen. Deze straat is daadwerkelijk een ruimte tussen gebouwen. Meest onrechtvaardige straat volgens het publiek is het Noord/Zuideinde in Roelofarendsveen. Een werkgroep van ouders werkt hier al langdurig aan een veilige schoolroute. Chantal Krul van de Werkgroep Veilige Schoolroute is blij met de winst: 'Het winnen van de publieksprijs en de steun vanuit de rechtvaardige straat geven ons extra energie om door te gaan en biedt kansen om weer mooie nieuwe acties te organiseren.'

Verkiezing: Meest onrechtvaardige straat 2024 - Jan Haringstraat te Utrecht
Er zijn in Nederland duizenden straten zoals de Jan Haringstraat. Een jaren โ30 straat die in 100 jaar tijd vrijwel alle openbare ruimte aan de auto heeft gegeven. Een plek waar gezinnen met jonge kinderen graag wonen door de nabijheid van voorzieningen en bouwstijl van de woningen. In deze straten gaat het gesprek vaak over โze zijn niet geschikt voor de hoeveelheid autoโs van vandaag de dagโ. Als je vervolgens als bewoners een stukje groen wil toevoegen dan gaan de tegels uit de stoep in plaats van uit de straat. Wat de jury van de verkiezing ook ziet aan de Haringstraat is dat de rechte weg uitnodigt om gas te geven, een kind dat tussen de geparkeerde autoโs vandaan komt kan geen kant op. Voor de veiligheid en leefbaarheid moeten we op dit soort plekken werken aan het prikkelen van de verbeelding en werken aan verhalen waarin er iets te winnen is voor mens en dier.
Verkiezing: Meest onrechtvaardige straat 2024 - Jan Haringstraat te Utrecht
Er zijn in Nederland duizenden straten zoals de Jan Haringstraat. Een jaren โ30 straat die in 100 jaar tijd vrijwel alle openbare ruimte aan de auto heeft gegeven. Een plek waar gezinnen met jonge kinderen graag wonen door de nabijheid van voorzieningen en bouwstijl van de woningen. In deze straten gaat het gesprek vaak over โze zijn niet geschikt voor de hoeveelheid autoโs van vandaag de dagโ. Als je vervolgens als bewoners een stukje groen wil toevoegen dan gaan de tegels uit de stoep in plaats van uit de straat. Wat de jury van de verkiezing ook ziet aan de Haringstraat is dat de rechte weg uitnodigt om gas te geven, een kind dat tussen de geparkeerde autoโs vandaan komt kan geen kant op. Voor de veiligheid en leefbaarheid moeten we op dit soort plekken werken aan het prikkelen van de verbeelding en werken aan verhalen waarin er iets te winnen is voor mens en dier.


Verkiezing: Meest onrechtvaardige straat 2024 - Jan Haringstraat te Utrecht
Er zijn in Nederland duizenden straten zoals de Jan Haringstraat. Een jaren โ30 straat die in 100 jaar tijd vrijwel alle openbare ruimte aan de auto heeft gegeven. Een plek waar gezinnen met jonge kinderen graag wonen door de nabijheid van voorzieningen en bouwstijl van de woningen. In deze straten gaat het gesprek vaak over โze zijn niet geschikt voor de hoeveelheid autoโs van vandaag de dagโ. Als je vervolgens als bewoners een stukje groen wil toevoegen dan gaan de tegels uit de stoep in plaats van uit de straat. Wat de jury van de verkiezing ook ziet aan de Haringstraat is dat de rechte weg uitnodigt om gas te geven, een kind dat tussen de geparkeerde autoโs vandaan komt kan geen kant op. Voor de veiligheid en leefbaarheid moeten we op dit soort plekken werken aan het prikkelen van de verbeelding en werken aan verhalen waarin er iets te winnen is voor mens en dier.

Verkiezing: Meest onrechtvaardige straat 2024 - Jan Haringstraat te Utrecht
Er zijn in Nederland duizenden straten zoals de Jan Haringstraat. Een jaren โ30 straat die in 100 jaar tijd vrijwel alle openbare ruimte aan de auto heeft gegeven. Een plek waar gezinnen met jonge kinderen graag wonen door de nabijheid van voorzieningen en bouwstijl van de woningen. In deze straten gaat het gesprek vaak over โze zijn niet geschikt voor de hoeveelheid autoโs van vandaag de dagโ. Als je vervolgens als bewoners een stukje groen wil toevoegen dan gaan de tegels uit de stoep in plaats van uit de straat. Wat de jury van de verkiezing ook ziet aan de Haringstraat is dat de rechte weg uitnodigt om gas te geven, een kind dat tussen de geparkeerde autoโs vandaan komt kan geen kant op. Voor de veiligheid en leefbaarheid moeten we op dit soort plekken werken aan het prikkelen van de verbeelding en werken aan verhalen waarin er iets te winnen is voor mens en dier.

Maijweg in โs-Hertogenbosch meest rechtvaardige straat van Nederland 2024
Vandaag reikt de jury van De Rechtvaardige Straat de prijs uit voor de meest rechtvaardige en onrechtvaardige straat van Nederland 2024. Met de verkiezing streeft De Rechtvaardige Straat ernaar het gesprek te voeren over de verschillende invalshoeken van een straat. Dat dit gesprek nodig is blijkt uit de meer dan 300 inzendingen waaruit de jury twee winnaars koos. Aan de Maijweg in โs-Hertogenbosch is jarenlang gestreden voor meer leefbaarheid. Een plek waar ruim 30 jaar geleden de bussen nog door de straat reden en actie werd gevoerd in het kader van Stop de Kindermoord is nu een plek waar je wil zijn. De jury is naast de vasthoudende inzet van bewoners onder de indruk van hoe het van een straat een plek is geworden. De straat is welhaast een oase geworden tussen het drukke spoor en de Koningsweg. Met het afsluiten voor doorgaand verkeer en het invoeren van het woonerf zijn de picknicktafels, spelende kinderen en ontmoetende buren in overvloed naar buiten gekomen. Het is hoopgevend dat een dergelijke metamorfose mogelijk is. Naast de juryprijs is er een publieksprijs. Deze werd gewonnen door de Laan van Jetses in Wageningen (rechtvaardig). Als onderdeel van de verkiezing zal de Rechtvaardige Straat de straten samenbrengen om van elkaar te leren en samen te werken aan meer rechtvaardige straten.

Maijweg in โs-Hertogenbosch meest rechtvaardige straat van Nederland 2024
Vandaag reikt de jury van De Rechtvaardige Straat de prijs uit voor de meest rechtvaardige en onrechtvaardige straat van Nederland 2024. Met de verkiezing streeft De Rechtvaardige Straat ernaar het gesprek te voeren over de verschillende invalshoeken van een straat. Dat dit gesprek nodig is blijkt uit de meer dan 300 inzendingen waaruit de jury twee winnaars koos. Aan de Maijweg in โs-Hertogenbosch is jarenlang gestreden voor meer leefbaarheid. Een plek waar ruim 30 jaar geleden de bussen nog door de straat reden en actie werd gevoerd in het kader van Stop de Kindermoord is nu een plek waar je wil zijn. De jury is naast de vasthoudende inzet van bewoners onder de indruk van hoe het van een straat een plek is geworden. De straat is welhaast een oase geworden tussen het drukke spoor en de Koningsweg. Met het afsluiten voor doorgaand verkeer en het invoeren van het woonerf zijn de picknicktafels, spelende kinderen en ontmoetende buren in overvloed naar buiten gekomen. Het is hoopgevend dat een dergelijke metamorfose mogelijk is. Naast de juryprijs is er een publieksprijs. Deze werd gewonnen door de Laan van Jetses in Wageningen (rechtvaardig). Als onderdeel van de verkiezing zal de Rechtvaardige Straat de straten samenbrengen om van elkaar te leren en samen te werken aan meer rechtvaardige straten.




Maijweg in โs-Hertogenbosch meest rechtvaardige straat van Nederland 2024
Vandaag reikt de jury van De Rechtvaardige Straat de prijs uit voor de meest rechtvaardige en onrechtvaardige straat van Nederland 2024. Met de verkiezing streeft De Rechtvaardige Straat ernaar het gesprek te voeren over de verschillende invalshoeken van een straat. Dat dit gesprek nodig is blijkt uit de meer dan 300 inzendingen waaruit de jury twee winnaars koos. Aan de Maijweg in โs-Hertogenbosch is jarenlang gestreden voor meer leefbaarheid. Een plek waar ruim 30 jaar geleden de bussen nog door de straat reden en actie werd gevoerd in het kader van Stop de Kindermoord is nu een plek waar je wil zijn. De jury is naast de vasthoudende inzet van bewoners onder de indruk van hoe het van een straat een plek is geworden. De straat is welhaast een oase geworden tussen het drukke spoor en de Koningsweg. Met het afsluiten voor doorgaand verkeer en het invoeren van het woonerf zijn de picknicktafels, spelende kinderen en ontmoetende buren in overvloed naar buiten gekomen. Het is hoopgevend dat een dergelijke metamorfose mogelijk is. Naast de juryprijs is er een publieksprijs. Deze werd gewonnen door de Laan van Jetses in Wageningen (rechtvaardig). Als onderdeel van de verkiezing zal de Rechtvaardige Straat de straten samenbrengen om van elkaar te leren en samen te werken aan meer rechtvaardige straten.


Maijweg in โs-Hertogenbosch meest rechtvaardige straat van Nederland 2024
Vandaag reikt de jury van De Rechtvaardige Straat de prijs uit voor de meest rechtvaardige en onrechtvaardige straat van Nederland 2024. Met de verkiezing streeft De Rechtvaardige Straat ernaar het gesprek te voeren over de verschillende invalshoeken van een straat. Dat dit gesprek nodig is blijkt uit de meer dan 300 inzendingen waaruit de jury twee winnaars koos. Aan de Maijweg in โs-Hertogenbosch is jarenlang gestreden voor meer leefbaarheid. Een plek waar ruim 30 jaar geleden de bussen nog door de straat reden en actie werd gevoerd in het kader van Stop de Kindermoord is nu een plek waar je wil zijn. De jury is naast de vasthoudende inzet van bewoners onder de indruk van hoe het van een straat een plek is geworden. De straat is welhaast een oase geworden tussen het drukke spoor en de Koningsweg. Met het afsluiten voor doorgaand verkeer en het invoeren van het woonerf zijn de picknicktafels, spelende kinderen en ontmoetende buren in overvloed naar buiten gekomen. Het is hoopgevend dat een dergelijke metamorfose mogelijk is. Naast de juryprijs is er een publieksprijs. Deze werd gewonnen door de Laan van Jetses in Wageningen (rechtvaardig). Als onderdeel van de verkiezing zal de Rechtvaardige Straat de straten samenbrengen om van elkaar te leren en samen te werken aan meer rechtvaardige straten.

Van wie is de straat? Ede geeft voorrang aan fietsers om de verkeersveiligheid te vergroten
'Hoe verdelen we de ruimte?' Een belangrijk verschil met vroeger is volgens Te Brรถmmelstroet is dat er veel minder kinderen op straat spelen. "Kinderen spelen veel minder buiten, zijn veel minder zelfstandig op de weg en ontwikkelen zich dus heel anders met allerlei fysieke en mentale gezondheidsproblemen." "Maar je ziet ook dat ruimte voor groen is verdwenen en we zien dat er veel minder ruimte is om elkaar te ontmoeten op straat." De hoogleraar hoopt dat er deze week gesproken wordt over wat een rechtvaardige straat is: "De vraag is: hoe verdelen we de publieke ruimte zodat iedereen daar gebruik van kan maken?"
Van wie is de straat? Ede geeft voorrang aan fietsers om de verkeersveiligheid te vergroten
'Hoe verdelen we de ruimte?' Een belangrijk verschil met vroeger is volgens Te Brรถmmelstroet is dat er veel minder kinderen op straat spelen. "Kinderen spelen veel minder buiten, zijn veel minder zelfstandig op de weg en ontwikkelen zich dus heel anders met allerlei fysieke en mentale gezondheidsproblemen." "Maar je ziet ook dat ruimte voor groen is verdwenen en we zien dat er veel minder ruimte is om elkaar te ontmoeten op straat." De hoogleraar hoopt dat er deze week gesproken wordt over wat een rechtvaardige straat is: "De vraag is: hoe verdelen we de publieke ruimte zodat iedereen daar gebruik van kan maken?"


Van wie is de straat? Ede geeft voorrang aan fietsers om de verkeersveiligheid te vergroten
'Hoe verdelen we de ruimte?' Een belangrijk verschil met vroeger is volgens Te Brรถmmelstroet is dat er veel minder kinderen op straat spelen. "Kinderen spelen veel minder buiten, zijn veel minder zelfstandig op de weg en ontwikkelen zich dus heel anders met allerlei fysieke en mentale gezondheidsproblemen." "Maar je ziet ook dat ruimte voor groen is verdwenen en we zien dat er veel minder ruimte is om elkaar te ontmoeten op straat." De hoogleraar hoopt dat er deze week gesproken wordt over wat een rechtvaardige straat is: "De vraag is: hoe verdelen we de publieke ruimte zodat iedereen daar gebruik van kan maken?"

Van wie is de straat? Ede geeft voorrang aan fietsers om de verkeersveiligheid te vergroten
'Hoe verdelen we de ruimte?' Een belangrijk verschil met vroeger is volgens Te Brรถmmelstroet is dat er veel minder kinderen op straat spelen. "Kinderen spelen veel minder buiten, zijn veel minder zelfstandig op de weg en ontwikkelen zich dus heel anders met allerlei fysieke en mentale gezondheidsproblemen." "Maar je ziet ook dat ruimte voor groen is verdwenen en we zien dat er veel minder ruimte is om elkaar te ontmoeten op straat." De hoogleraar hoopt dat er deze week gesproken wordt over wat een rechtvaardige straat is: "De vraag is: hoe verdelen we de publieke ruimte zodat iedereen daar gebruik van kan maken?"

8 april van grijs naar groen
Start van week in teken van doen: grijs naar groen! Nanda Sluijsmans hield op de dag van grijs naar groen een webinar over vergroenen - en zeker ook wat je morgen kan doen. Verder werden er tegels gewipt, schreef het Nederlands Dagblad over 'de straat teruggeven aan het kind' en kon je met dit mooie weer in de eigen straat op pad met de biodiversiteitsbingokaart. Online zagen we nog een wens uit Vlaanderen voor een Belgische week van de rechtvaardige straat.

8 april van grijs naar groen
Start van week in teken van doen: grijs naar groen! Nanda Sluijsmans hield op de dag van grijs naar groen een webinar over vergroenen - en zeker ook wat je morgen kan doen. Verder werden er tegels gewipt, schreef het Nederlands Dagblad over 'de straat teruggeven aan het kind' en kon je met dit mooie weer in de eigen straat op pad met de biodiversiteitsbingokaart. Online zagen we nog een wens uit Vlaanderen voor een Belgische week van de rechtvaardige straat.




8 april van grijs naar groen
Start van week in teken van doen: grijs naar groen! Nanda Sluijsmans hield op de dag van grijs naar groen een webinar over vergroenen - en zeker ook wat je morgen kan doen. Verder werden er tegels gewipt, schreef het Nederlands Dagblad over 'de straat teruggeven aan het kind' en kon je met dit mooie weer in de eigen straat op pad met de biodiversiteitsbingokaart. Online zagen we nog een wens uit Vlaanderen voor een Belgische week van de rechtvaardige straat.


8 april van grijs naar groen
Start van week in teken van doen: grijs naar groen! Nanda Sluijsmans hield op de dag van grijs naar groen een webinar over vergroenen - en zeker ook wat je morgen kan doen. Verder werden er tegels gewipt, schreef het Nederlands Dagblad over 'de straat teruggeven aan het kind' en kon je met dit mooie weer in de eigen straat op pad met de biodiversiteitsbingokaart. Online zagen we nog een wens uit Vlaanderen voor een Belgische week van de rechtvaardige straat.

Interview NRC (3 april) Van wie is de straat? โDe auto heeft de samenleving ontwrichtโ
Links kijken. Rechts kijken. Links kijken. En dan pas oversteken. Zo wordt kinderen sinds jaar en dag aangeleerd te voorkomen dat ze worden aangereden. โBelachelijk natuurlijkโ, zegt Maartje van Putten, vooral bekend als voormalig lid van het Europees Parlement (PvdA) en als oud-voorzitter van Stop de Kindermoord, een invloedrijke pressiegroep uit de jaren zeventig, inmiddels ter ziele, die actie voerde om een einde te maken aan dodelijke verkeersongevallen met kinderen. Van Putten maakt zich nog altijd grote zorgen over de almacht van de auto; die heeft enorme sociale effecten en leidt tot wat ze beschouwt als een soort pervers maken van aansprakelijkheid: de zwakkere verkeersdeelnemers worden verantwoordelijk gehouden voor het risico op ongevallen met autoโs.

Interview NRC (3 april) Van wie is de straat? โDe auto heeft de samenleving ontwrichtโ
Links kijken. Rechts kijken. Links kijken. En dan pas oversteken. Zo wordt kinderen sinds jaar en dag aangeleerd te voorkomen dat ze worden aangereden. โBelachelijk natuurlijkโ, zegt Maartje van Putten, vooral bekend als voormalig lid van het Europees Parlement (PvdA) en als oud-voorzitter van Stop de Kindermoord, een invloedrijke pressiegroep uit de jaren zeventig, inmiddels ter ziele, die actie voerde om een einde te maken aan dodelijke verkeersongevallen met kinderen. Van Putten maakt zich nog altijd grote zorgen over de almacht van de auto; die heeft enorme sociale effecten en leidt tot wat ze beschouwt als een soort pervers maken van aansprakelijkheid: de zwakkere verkeersdeelnemers worden verantwoordelijk gehouden voor het risico op ongevallen met autoโs.




Interview NRC (3 april) Van wie is de straat? โDe auto heeft de samenleving ontwrichtโ
Links kijken. Rechts kijken. Links kijken. En dan pas oversteken. Zo wordt kinderen sinds jaar en dag aangeleerd te voorkomen dat ze worden aangereden. โBelachelijk natuurlijkโ, zegt Maartje van Putten, vooral bekend als voormalig lid van het Europees Parlement (PvdA) en als oud-voorzitter van Stop de Kindermoord, een invloedrijke pressiegroep uit de jaren zeventig, inmiddels ter ziele, die actie voerde om een einde te maken aan dodelijke verkeersongevallen met kinderen. Van Putten maakt zich nog altijd grote zorgen over de almacht van de auto; die heeft enorme sociale effecten en leidt tot wat ze beschouwt als een soort pervers maken van aansprakelijkheid: de zwakkere verkeersdeelnemers worden verantwoordelijk gehouden voor het risico op ongevallen met autoโs.


Interview NRC (3 april) Van wie is de straat? โDe auto heeft de samenleving ontwrichtโ
Links kijken. Rechts kijken. Links kijken. En dan pas oversteken. Zo wordt kinderen sinds jaar en dag aangeleerd te voorkomen dat ze worden aangereden. โBelachelijk natuurlijkโ, zegt Maartje van Putten, vooral bekend als voormalig lid van het Europees Parlement (PvdA) en als oud-voorzitter van Stop de Kindermoord, een invloedrijke pressiegroep uit de jaren zeventig, inmiddels ter ziele, die actie voerde om een einde te maken aan dodelijke verkeersongevallen met kinderen. Van Putten maakt zich nog altijd grote zorgen over de almacht van de auto; die heeft enorme sociale effecten en leidt tot wat ze beschouwt als een soort pervers maken van aansprakelijkheid: de zwakkere verkeersdeelnemers worden verantwoordelijk gehouden voor het risico op ongevallen met autoโs.

PUBLIEKSPRIJS VOOR MEEST EN MINST RECHTVAARDIGE STRAAT
In de Week van de Rechtvaardige Straat kiest Nederland haar meest en minst rechtvaardige straat. De 80 organisaties die het manifest steunen riepen op om straten te nomineren voor deze verkiezing. Dat leverde maar liefst 312 kandidaten op! De jury bestaande uit Natuur en Milieu, De Fietsersbond, KinderrechtenNU, the Lab of Thought en BAM Infra heeft daaruit twee shortlists samengesteld. Op 12 april maken zij de jury-winnaars bekend. Naast de juryprijs is er ook een publieksprijs. En die kun jij mede bepalen! Bekijk via de link de twee shortlists en stem op jouw favorieten!

PUBLIEKSPRIJS VOOR MEEST EN MINST RECHTVAARDIGE STRAAT
In de Week van de Rechtvaardige Straat kiest Nederland haar meest en minst rechtvaardige straat. De 80 organisaties die het manifest steunen riepen op om straten te nomineren voor deze verkiezing. Dat leverde maar liefst 312 kandidaten op! De jury bestaande uit Natuur en Milieu, De Fietsersbond, KinderrechtenNU, the Lab of Thought en BAM Infra heeft daaruit twee shortlists samengesteld. Op 12 april maken zij de jury-winnaars bekend. Naast de juryprijs is er ook een publieksprijs. En die kun jij mede bepalen! Bekijk via de link de twee shortlists en stem op jouw favorieten!




PUBLIEKSPRIJS VOOR MEEST EN MINST RECHTVAARDIGE STRAAT
In de Week van de Rechtvaardige Straat kiest Nederland haar meest en minst rechtvaardige straat. De 80 organisaties die het manifest steunen riepen op om straten te nomineren voor deze verkiezing. Dat leverde maar liefst 312 kandidaten op! De jury bestaande uit Natuur en Milieu, De Fietsersbond, KinderrechtenNU, the Lab of Thought en BAM Infra heeft daaruit twee shortlists samengesteld. Op 12 april maken zij de jury-winnaars bekend. Naast de juryprijs is er ook een publieksprijs. En die kun jij mede bepalen! Bekijk via de link de twee shortlists en stem op jouw favorieten!


PUBLIEKSPRIJS VOOR MEEST EN MINST RECHTVAARDIGE STRAAT
In de Week van de Rechtvaardige Straat kiest Nederland haar meest en minst rechtvaardige straat. De 80 organisaties die het manifest steunen riepen op om straten te nomineren voor deze verkiezing. Dat leverde maar liefst 312 kandidaten op! De jury bestaande uit Natuur en Milieu, De Fietsersbond, KinderrechtenNU, the Lab of Thought en BAM Infra heeft daaruit twee shortlists samengesteld. Op 12 april maken zij de jury-winnaars bekend. Naast de juryprijs is er ook een publieksprijs. En die kun jij mede bepalen! Bekijk via de link de twee shortlists en stem op jouw favorieten!

Interview in Sprankmagazine over anders kijken.
Anders kijken. Naar het verkeer, naar de openbare ruimte. โNiemand vraagt om een auto die je kunt omvormen tot picknicktafel, maar het zou ons denken en doen enorm helpen.โ De โfietsprofessorโ wijst op aannames, denkfouten en de parallellen tussen het fileprobleem en de toeslagenaffaire.

Interview in Sprankmagazine over anders kijken.
Anders kijken. Naar het verkeer, naar de openbare ruimte. โNiemand vraagt om een auto die je kunt omvormen tot picknicktafel, maar het zou ons denken en doen enorm helpen.โ De โfietsprofessorโ wijst op aannames, denkfouten en de parallellen tussen het fileprobleem en de toeslagenaffaire.




Interview in Sprankmagazine over anders kijken.
Anders kijken. Naar het verkeer, naar de openbare ruimte. โNiemand vraagt om een auto die je kunt omvormen tot picknicktafel, maar het zou ons denken en doen enorm helpen.โ De โfietsprofessorโ wijst op aannames, denkfouten en de parallellen tussen het fileprobleem en de toeslagenaffaire.


Interview in Sprankmagazine over anders kijken.
Anders kijken. Naar het verkeer, naar de openbare ruimte. โNiemand vraagt om een auto die je kunt omvormen tot picknicktafel, maar het zou ons denken en doen enorm helpen.โ De โfietsprofessorโ wijst op aannames, denkfouten en de parallellen tussen het fileprobleem en de toeslagenaffaire.

Luister naar Omroep Wetering en De Rechtvaardige Straat
Marco te Brรถmmelstroet sprak met meerdere radioprogramma's over de Rechtvaardige straat. Zaterdag 23-03 tussen 17.00 en 18.00 uur bij Omroep Hoeksche Waard. A.s. zondag tussen 10.00 en 11.00 uur bij Streekomroep TWEE. Donderdag tussen 15.00 en 16.00 uur zal het interview worden uitgezonden bij Omroep Delft. Op een later moment wordt het interview ook uitgezonden in "De Late Avond" via www.delateavond.nl

Luister naar Omroep Wetering en De Rechtvaardige Straat
Marco te Brรถmmelstroet sprak met meerdere radioprogramma's over de Rechtvaardige straat. Zaterdag 23-03 tussen 17.00 en 18.00 uur bij Omroep Hoeksche Waard. A.s. zondag tussen 10.00 en 11.00 uur bij Streekomroep TWEE. Donderdag tussen 15.00 en 16.00 uur zal het interview worden uitgezonden bij Omroep Delft. Op een later moment wordt het interview ook uitgezonden in "De Late Avond" via www.delateavond.nl




Luister naar Omroep Wetering en De Rechtvaardige Straat
Marco te Brรถmmelstroet sprak met meerdere radioprogramma's over de Rechtvaardige straat. Zaterdag 23-03 tussen 17.00 en 18.00 uur bij Omroep Hoeksche Waard. A.s. zondag tussen 10.00 en 11.00 uur bij Streekomroep TWEE. Donderdag tussen 15.00 en 16.00 uur zal het interview worden uitgezonden bij Omroep Delft. Op een later moment wordt het interview ook uitgezonden in "De Late Avond" via www.delateavond.nl


Luister naar Omroep Wetering en De Rechtvaardige Straat
Marco te Brรถmmelstroet sprak met meerdere radioprogramma's over de Rechtvaardige straat. Zaterdag 23-03 tussen 17.00 en 18.00 uur bij Omroep Hoeksche Waard. A.s. zondag tussen 10.00 en 11.00 uur bij Streekomroep TWEE. Donderdag tussen 15.00 en 16.00 uur zal het interview worden uitgezonden bij Omroep Delft. Op een later moment wordt het interview ook uitgezonden in "De Late Avond" via www.delateavond.nl

Kan jouw straat rechtvaardiger? Nomineer je straat.
Woon jij in een onrechtvaardige straat en vind je het tijd dat er iets aan veranderd? Nomineer je straat dan voor "De onrechtvaardigste straat van 2024" -award en krijg die verandering in beweging.

Kan jouw straat rechtvaardiger? Nomineer je straat.
Woon jij in een onrechtvaardige straat en vind je het tijd dat er iets aan veranderd? Nomineer je straat dan voor "De onrechtvaardigste straat van 2024" -award en krijg die verandering in beweging.




Kan jouw straat rechtvaardiger? Nomineer je straat.
Woon jij in een onrechtvaardige straat en vind je het tijd dat er iets aan veranderd? Nomineer je straat dan voor "De onrechtvaardigste straat van 2024" -award en krijg die verandering in beweging.


Kan jouw straat rechtvaardiger? Nomineer je straat.
Woon jij in een onrechtvaardige straat en vind je het tijd dat er iets aan veranderd? Nomineer je straat dan voor "De onrechtvaardigste straat van 2024" -award en krijg die verandering in beweging.

What cities gain from fewer cars
How much space will be freed up if there are fewer cars in cities? The taz calculated this for 2030 using Hamburg as an example. The result gives hope.

What cities gain from fewer cars
How much space will be freed up if there are fewer cars in cities? The taz calculated this for 2030 using Hamburg as an example. The result gives hope.




What cities gain from fewer cars
How much space will be freed up if there are fewer cars in cities? The taz calculated this for 2030 using Hamburg as an example. The result gives hope.


What cities gain from fewer cars
How much space will be freed up if there are fewer cars in cities? The taz calculated this for 2030 using Hamburg as an example. The result gives hope.

Minder ruimte voor auto's in Nederlandse steden: 'De straat heeft meer doelen dan alleen parkeren'
Als je met een zware auto in Parijs wil parkeren, krijg je te maken met fors hogere parkeertarieven. Zo wil de stad 'grote vervuilende auto's' uit de stad weren. In Nederland wordt er heel voorzichtig ook anders gekeken naar de indelingen van de straat. Volgens de gemeente van Parijs zouden de auto's vanwege hun hoge gewicht gevaarlijk zijn voor voetgangers.

Minder ruimte voor auto's in Nederlandse steden: 'De straat heeft meer doelen dan alleen parkeren'
Als je met een zware auto in Parijs wil parkeren, krijg je te maken met fors hogere parkeertarieven. Zo wil de stad 'grote vervuilende auto's' uit de stad weren. In Nederland wordt er heel voorzichtig ook anders gekeken naar de indelingen van de straat. Volgens de gemeente van Parijs zouden de auto's vanwege hun hoge gewicht gevaarlijk zijn voor voetgangers.




Minder ruimte voor auto's in Nederlandse steden: 'De straat heeft meer doelen dan alleen parkeren'
Als je met een zware auto in Parijs wil parkeren, krijg je te maken met fors hogere parkeertarieven. Zo wil de stad 'grote vervuilende auto's' uit de stad weren. In Nederland wordt er heel voorzichtig ook anders gekeken naar de indelingen van de straat. Volgens de gemeente van Parijs zouden de auto's vanwege hun hoge gewicht gevaarlijk zijn voor voetgangers.


Minder ruimte voor auto's in Nederlandse steden: 'De straat heeft meer doelen dan alleen parkeren'
Als je met een zware auto in Parijs wil parkeren, krijg je te maken met fors hogere parkeertarieven. Zo wil de stad 'grote vervuilende auto's' uit de stad weren. In Nederland wordt er heel voorzichtig ook anders gekeken naar de indelingen van de straat. Volgens de gemeente van Parijs zouden de auto's vanwege hun hoge gewicht gevaarlijk zijn voor voetgangers.

Spelen de kinderen eens buiten, komen er klachten over lawaai. De harde strijd om een voetbalkooi
Na klachten van omwonenden besloot de gemeente Amsterdam een voetbalkooi te halveren โ tot woede van de rest van de buurt. Het staat voor een probleem dat in het hele land speelt. Wie gaan voor: kinderen die willen spelen of bewoners die zich aan het lawaai storen?

Spelen de kinderen eens buiten, komen er klachten over lawaai. De harde strijd om een voetbalkooi
Na klachten van omwonenden besloot de gemeente Amsterdam een voetbalkooi te halveren โ tot woede van de rest van de buurt. Het staat voor een probleem dat in het hele land speelt. Wie gaan voor: kinderen die willen spelen of bewoners die zich aan het lawaai storen?




Spelen de kinderen eens buiten, komen er klachten over lawaai. De harde strijd om een voetbalkooi
Na klachten van omwonenden besloot de gemeente Amsterdam een voetbalkooi te halveren โ tot woede van de rest van de buurt. Het staat voor een probleem dat in het hele land speelt. Wie gaan voor: kinderen die willen spelen of bewoners die zich aan het lawaai storen?


Spelen de kinderen eens buiten, komen er klachten over lawaai. De harde strijd om een voetbalkooi
Na klachten van omwonenden besloot de gemeente Amsterdam een voetbalkooi te halveren โ tot woede van de rest van de buurt. Het staat voor een probleem dat in het hele land speelt. Wie gaan voor: kinderen die willen spelen of bewoners die zich aan het lawaai storen?

Groningen Lanceert Innovatieve Mobiliteitsstrategie voor de Toekomst
Groningen Lanceert Innovatieve Mobiliteitsstrategie voor de Toekomst: Groningen heeft een ambitieuze mobiliteitsstrategie gelanceerd, gericht op het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen en het bevorderen van openbaar vervoer en fietsgebruik. Dit initiatief is bedoeld om de stad duurzamer en leefbaarder te maken.

Groningen Lanceert Innovatieve Mobiliteitsstrategie voor de Toekomst
Groningen Lanceert Innovatieve Mobiliteitsstrategie voor de Toekomst: Groningen heeft een ambitieuze mobiliteitsstrategie gelanceerd, gericht op het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen en het bevorderen van openbaar vervoer en fietsgebruik. Dit initiatief is bedoeld om de stad duurzamer en leefbaarder te maken.




Groningen Lanceert Innovatieve Mobiliteitsstrategie voor de Toekomst
Groningen Lanceert Innovatieve Mobiliteitsstrategie voor de Toekomst: Groningen heeft een ambitieuze mobiliteitsstrategie gelanceerd, gericht op het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen en het bevorderen van openbaar vervoer en fietsgebruik. Dit initiatief is bedoeld om de stad duurzamer en leefbaarder te maken.


Groningen Lanceert Innovatieve Mobiliteitsstrategie voor de Toekomst
Groningen Lanceert Innovatieve Mobiliteitsstrategie voor de Toekomst: Groningen heeft een ambitieuze mobiliteitsstrategie gelanceerd, gericht op het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen en het bevorderen van openbaar vervoer en fietsgebruik. Dit initiatief is bedoeld om de stad duurzamer en leefbaarder te maken.

Kwart georganiseerde speeltuinen in Nederland dreigt te verdwijnen
Ruim een kwart van de georganiseerde speeltuinen komt de komende jaren ernstig in de problemen, zo constateert BMC in een onderzoek in opdracht van Jantje Beton. Mogelijke sluiting dreigt, waarschuwt het jeugdfonds.

Kwart georganiseerde speeltuinen in Nederland dreigt te verdwijnen
Ruim een kwart van de georganiseerde speeltuinen komt de komende jaren ernstig in de problemen, zo constateert BMC in een onderzoek in opdracht van Jantje Beton. Mogelijke sluiting dreigt, waarschuwt het jeugdfonds.




Kwart georganiseerde speeltuinen in Nederland dreigt te verdwijnen
Ruim een kwart van de georganiseerde speeltuinen komt de komende jaren ernstig in de problemen, zo constateert BMC in een onderzoek in opdracht van Jantje Beton. Mogelijke sluiting dreigt, waarschuwt het jeugdfonds.


Kwart georganiseerde speeltuinen in Nederland dreigt te verdwijnen
Ruim een kwart van de georganiseerde speeltuinen komt de komende jaren ernstig in de problemen, zo constateert BMC in een onderzoek in opdracht van Jantje Beton. Mogelijke sluiting dreigt, waarschuwt het jeugdfonds.

Nieuwe Toertje App Revolutioneert Reizen in Nederlandse Steden
Nieuwe Toertje App Revolutioneert Reizen in Nederlandse Steden: De recent geรฏntroduceerde Toertje App heeft snel aan populariteit gewonnen, omdat deze gebruikers helpt bij het plannen van hun reizen in Nederlandse steden. Met real-time informatie over openbaar vervoer, fietspaden en parkeermogelijkheden, maakt deze app mobiliteit efficiรซnter en gemakkelijker.

Nieuwe Toertje App Revolutioneert Reizen in Nederlandse Steden
Nieuwe Toertje App Revolutioneert Reizen in Nederlandse Steden: De recent geรฏntroduceerde Toertje App heeft snel aan populariteit gewonnen, omdat deze gebruikers helpt bij het plannen van hun reizen in Nederlandse steden. Met real-time informatie over openbaar vervoer, fietspaden en parkeermogelijkheden, maakt deze app mobiliteit efficiรซnter en gemakkelijker.




Nieuwe Toertje App Revolutioneert Reizen in Nederlandse Steden
Nieuwe Toertje App Revolutioneert Reizen in Nederlandse Steden: De recent geรฏntroduceerde Toertje App heeft snel aan populariteit gewonnen, omdat deze gebruikers helpt bij het plannen van hun reizen in Nederlandse steden. Met real-time informatie over openbaar vervoer, fietspaden en parkeermogelijkheden, maakt deze app mobiliteit efficiรซnter en gemakkelijker.


Nieuwe Toertje App Revolutioneert Reizen in Nederlandse Steden
Nieuwe Toertje App Revolutioneert Reizen in Nederlandse Steden: De recent geรฏntroduceerde Toertje App heeft snel aan populariteit gewonnen, omdat deze gebruikers helpt bij het plannen van hun reizen in Nederlandse steden. Met real-time informatie over openbaar vervoer, fietspaden en parkeermogelijkheden, maakt deze app mobiliteit efficiรซnter en gemakkelijker.