STraatpraat. Het laatste Nieuws van de straat over de straat

Zo veel straten zo veel nieuws. Lees hier het laatste nieuws over de campagne en de impact die het maakt. Heb je zelf nieuws over jouw straat of over jouw stad? Deel het hier.

Een straat in Nederland, gefotografeerd vanuit het midden van de straat
13/4/2024

Publieksprijzen naar Wageningen en Roelofarendsveen

Naast de juryprijzen zijn gisteren ook de winnaars van de publiekprijs bekendgemaakt. Meest rechtvaardige straat van Nederland volgens het publiek is de Laan van Jetses in Wageningen. Deze straat is daadwerkelijk een ruimte tussen gebouwen. Meest onrechtvaardige straat volgens het publiek is het Noord/Zuideinde in Roelofarendsveen. Een werkgroep van ouders werkt hier al langdurig aan een veilige schoolroute. Chantal Krul van de Werkgroep Veilige Schoolroute is blij met de winst: 'Het winnen van de publieksprijs en de steun vanuit de rechtvaardige straat geven ons extra energie om door te gaan en biedt kansen om weer mooie nieuwe acties te organiseren.'

13/4/2024

Publieksprijzen naar Wageningen en Roelofarendsveen

Naast de juryprijzen zijn gisteren ook de winnaars van de publiekprijs bekendgemaakt. Meest rechtvaardige straat van Nederland volgens het publiek is de Laan van Jetses in Wageningen. Deze straat is daadwerkelijk een ruimte tussen gebouwen. Meest onrechtvaardige straat volgens het publiek is het Noord/Zuideinde in Roelofarendsveen. Een werkgroep van ouders werkt hier al langdurig aan een veilige schoolroute. Chantal Krul van de Werkgroep Veilige Schoolroute is blij met de winst: 'Het winnen van de publieksprijs en de steun vanuit de rechtvaardige straat geven ons extra energie om door te gaan en biedt kansen om weer mooie nieuwe acties te organiseren.'

13/4/2024

Publieksprijzen naar Wageningen en Roelofarendsveen

Naast de juryprijzen zijn gisteren ook de winnaars van de publiekprijs bekendgemaakt. Meest rechtvaardige straat van Nederland volgens het publiek is de Laan van Jetses in Wageningen. Deze straat is daadwerkelijk een ruimte tussen gebouwen. Meest onrechtvaardige straat volgens het publiek is het Noord/Zuideinde in Roelofarendsveen. Een werkgroep van ouders werkt hier al langdurig aan een veilige schoolroute. Chantal Krul van de Werkgroep Veilige Schoolroute is blij met de winst: 'Het winnen van de publieksprijs en de steun vanuit de rechtvaardige straat geven ons extra energie om door te gaan en biedt kansen om weer mooie nieuwe acties te organiseren.'

13/4/2024

Publieksprijzen naar Wageningen en Roelofarendsveen

Naast de juryprijzen zijn gisteren ook de winnaars van de publiekprijs bekendgemaakt. Meest rechtvaardige straat van Nederland volgens het publiek is de Laan van Jetses in Wageningen. Deze straat is daadwerkelijk een ruimte tussen gebouwen. Meest onrechtvaardige straat volgens het publiek is het Noord/Zuideinde in Roelofarendsveen. Een werkgroep van ouders werkt hier al langdurig aan een veilige schoolroute. Chantal Krul van de Werkgroep Veilige Schoolroute is blij met de winst: 'Het winnen van de publieksprijs en de steun vanuit de rechtvaardige straat geven ons extra energie om door te gaan en biedt kansen om weer mooie nieuwe acties te organiseren.'

12/4/2024

Maijweg in ‘s-Hertogenbosch meest rechtvaardige straat van Nederland 2024

Vandaag reikt de jury van De Rechtvaardige Straat de prijs uit voor de meest rechtvaardige en onrechtvaardige straat van Nederland 2024. Met de verkiezing streeft De Rechtvaardige Straat ernaar het gesprek te voeren over de verschillende invalshoeken van een straat. Dat dit gesprek nodig is blijkt uit de meer dan 300 inzendingen waaruit de jury twee winnaars koos. Aan de Maijweg in ‘s-Hertogenbosch is jarenlang gestreden voor meer leefbaarheid. Een plek waar ruim 30 jaar geleden de bussen nog door de straat reden en actie werd gevoerd in het kader van Stop de Kindermoord is nu een plek waar je wil zijn. De jury is naast de vasthoudende inzet van bewoners onder de indruk van hoe het van een straat een plek is geworden. De straat is welhaast een oase geworden tussen het drukke spoor en de Koningsweg. Met het afsluiten voor doorgaand verkeer en het invoeren van het woonerf zijn de picknicktafels, spelende kinderen en ontmoetende buren in overvloed naar buiten gekomen. Het is hoopgevend dat een dergelijke metamorfose mogelijk is. Naast de juryprijs is er een publieksprijs. Deze werd gewonnen door de Laan van Jetses in Wageningen (rechtvaardig). Als onderdeel van de verkiezing zal de Rechtvaardige Straat de straten samenbrengen om van elkaar te leren en samen te werken aan meer rechtvaardige straten.

12/4/2024

Maijweg in ‘s-Hertogenbosch meest rechtvaardige straat van Nederland 2024

Vandaag reikt de jury van De Rechtvaardige Straat de prijs uit voor de meest rechtvaardige en onrechtvaardige straat van Nederland 2024. Met de verkiezing streeft De Rechtvaardige Straat ernaar het gesprek te voeren over de verschillende invalshoeken van een straat. Dat dit gesprek nodig is blijkt uit de meer dan 300 inzendingen waaruit de jury twee winnaars koos. Aan de Maijweg in ‘s-Hertogenbosch is jarenlang gestreden voor meer leefbaarheid. Een plek waar ruim 30 jaar geleden de bussen nog door de straat reden en actie werd gevoerd in het kader van Stop de Kindermoord is nu een plek waar je wil zijn. De jury is naast de vasthoudende inzet van bewoners onder de indruk van hoe het van een straat een plek is geworden. De straat is welhaast een oase geworden tussen het drukke spoor en de Koningsweg. Met het afsluiten voor doorgaand verkeer en het invoeren van het woonerf zijn de picknicktafels, spelende kinderen en ontmoetende buren in overvloed naar buiten gekomen. Het is hoopgevend dat een dergelijke metamorfose mogelijk is. Naast de juryprijs is er een publieksprijs. Deze werd gewonnen door de Laan van Jetses in Wageningen (rechtvaardig). Als onderdeel van de verkiezing zal de Rechtvaardige Straat de straten samenbrengen om van elkaar te leren en samen te werken aan meer rechtvaardige straten.

12/4/2024

Maijweg in ‘s-Hertogenbosch meest rechtvaardige straat van Nederland 2024

Vandaag reikt de jury van De Rechtvaardige Straat de prijs uit voor de meest rechtvaardige en onrechtvaardige straat van Nederland 2024. Met de verkiezing streeft De Rechtvaardige Straat ernaar het gesprek te voeren over de verschillende invalshoeken van een straat. Dat dit gesprek nodig is blijkt uit de meer dan 300 inzendingen waaruit de jury twee winnaars koos. Aan de Maijweg in ‘s-Hertogenbosch is jarenlang gestreden voor meer leefbaarheid. Een plek waar ruim 30 jaar geleden de bussen nog door de straat reden en actie werd gevoerd in het kader van Stop de Kindermoord is nu een plek waar je wil zijn. De jury is naast de vasthoudende inzet van bewoners onder de indruk van hoe het van een straat een plek is geworden. De straat is welhaast een oase geworden tussen het drukke spoor en de Koningsweg. Met het afsluiten voor doorgaand verkeer en het invoeren van het woonerf zijn de picknicktafels, spelende kinderen en ontmoetende buren in overvloed naar buiten gekomen. Het is hoopgevend dat een dergelijke metamorfose mogelijk is. Naast de juryprijs is er een publieksprijs. Deze werd gewonnen door de Laan van Jetses in Wageningen (rechtvaardig). Als onderdeel van de verkiezing zal de Rechtvaardige Straat de straten samenbrengen om van elkaar te leren en samen te werken aan meer rechtvaardige straten.

12/4/2024

Maijweg in ‘s-Hertogenbosch meest rechtvaardige straat van Nederland 2024

Vandaag reikt de jury van De Rechtvaardige Straat de prijs uit voor de meest rechtvaardige en onrechtvaardige straat van Nederland 2024. Met de verkiezing streeft De Rechtvaardige Straat ernaar het gesprek te voeren over de verschillende invalshoeken van een straat. Dat dit gesprek nodig is blijkt uit de meer dan 300 inzendingen waaruit de jury twee winnaars koos. Aan de Maijweg in ‘s-Hertogenbosch is jarenlang gestreden voor meer leefbaarheid. Een plek waar ruim 30 jaar geleden de bussen nog door de straat reden en actie werd gevoerd in het kader van Stop de Kindermoord is nu een plek waar je wil zijn. De jury is naast de vasthoudende inzet van bewoners onder de indruk van hoe het van een straat een plek is geworden. De straat is welhaast een oase geworden tussen het drukke spoor en de Koningsweg. Met het afsluiten voor doorgaand verkeer en het invoeren van het woonerf zijn de picknicktafels, spelende kinderen en ontmoetende buren in overvloed naar buiten gekomen. Het is hoopgevend dat een dergelijke metamorfose mogelijk is. Naast de juryprijs is er een publieksprijs. Deze werd gewonnen door de Laan van Jetses in Wageningen (rechtvaardig). Als onderdeel van de verkiezing zal de Rechtvaardige Straat de straten samenbrengen om van elkaar te leren en samen te werken aan meer rechtvaardige straten.

12/4/2024

Verkiezing: Meest onrechtvaardige straat 2024 - Jan Haringstraat te Utrecht

Er zijn in Nederland duizenden straten zoals de Jan Haringstraat. Een jaren ’30 straat die in 100 jaar tijd vrijwel alle openbare ruimte aan de auto heeft gegeven. Een plek waar gezinnen met jonge kinderen graag wonen door de nabijheid van voorzieningen en bouwstijl van de woningen. In deze straten gaat het gesprek vaak over ‘ze zijn niet geschikt voor de hoeveelheid auto’s van vandaag de dag’. Als je vervolgens als bewoners een stukje groen wil toevoegen dan gaan de tegels uit de stoep in plaats van uit de straat. Wat de jury van de verkiezing ook ziet aan de Haringstraat is dat de rechte weg uitnodigt om gas te geven, een kind dat tussen de geparkeerde auto’s vandaan komt kan geen kant op. Voor de veiligheid en leefbaarheid moeten we op dit soort plekken werken aan het prikkelen van de verbeelding en werken aan verhalen waarin er iets te winnen is voor mens en dier.

12/4/2024

Verkiezing: Meest onrechtvaardige straat 2024 - Jan Haringstraat te Utrecht

Er zijn in Nederland duizenden straten zoals de Jan Haringstraat. Een jaren ’30 straat die in 100 jaar tijd vrijwel alle openbare ruimte aan de auto heeft gegeven. Een plek waar gezinnen met jonge kinderen graag wonen door de nabijheid van voorzieningen en bouwstijl van de woningen. In deze straten gaat het gesprek vaak over ‘ze zijn niet geschikt voor de hoeveelheid auto’s van vandaag de dag’. Als je vervolgens als bewoners een stukje groen wil toevoegen dan gaan de tegels uit de stoep in plaats van uit de straat. Wat de jury van de verkiezing ook ziet aan de Haringstraat is dat de rechte weg uitnodigt om gas te geven, een kind dat tussen de geparkeerde auto’s vandaan komt kan geen kant op. Voor de veiligheid en leefbaarheid moeten we op dit soort plekken werken aan het prikkelen van de verbeelding en werken aan verhalen waarin er iets te winnen is voor mens en dier.

12/4/2024

Verkiezing: Meest onrechtvaardige straat 2024 - Jan Haringstraat te Utrecht

Er zijn in Nederland duizenden straten zoals de Jan Haringstraat. Een jaren ’30 straat die in 100 jaar tijd vrijwel alle openbare ruimte aan de auto heeft gegeven. Een plek waar gezinnen met jonge kinderen graag wonen door de nabijheid van voorzieningen en bouwstijl van de woningen. In deze straten gaat het gesprek vaak over ‘ze zijn niet geschikt voor de hoeveelheid auto’s van vandaag de dag’. Als je vervolgens als bewoners een stukje groen wil toevoegen dan gaan de tegels uit de stoep in plaats van uit de straat. Wat de jury van de verkiezing ook ziet aan de Haringstraat is dat de rechte weg uitnodigt om gas te geven, een kind dat tussen de geparkeerde auto’s vandaan komt kan geen kant op. Voor de veiligheid en leefbaarheid moeten we op dit soort plekken werken aan het prikkelen van de verbeelding en werken aan verhalen waarin er iets te winnen is voor mens en dier.

12/4/2024

Verkiezing: Meest onrechtvaardige straat 2024 - Jan Haringstraat te Utrecht

Er zijn in Nederland duizenden straten zoals de Jan Haringstraat. Een jaren ’30 straat die in 100 jaar tijd vrijwel alle openbare ruimte aan de auto heeft gegeven. Een plek waar gezinnen met jonge kinderen graag wonen door de nabijheid van voorzieningen en bouwstijl van de woningen. In deze straten gaat het gesprek vaak over ‘ze zijn niet geschikt voor de hoeveelheid auto’s van vandaag de dag’. Als je vervolgens als bewoners een stukje groen wil toevoegen dan gaan de tegels uit de stoep in plaats van uit de straat. Wat de jury van de verkiezing ook ziet aan de Haringstraat is dat de rechte weg uitnodigt om gas te geven, een kind dat tussen de geparkeerde auto’s vandaan komt kan geen kant op. Voor de veiligheid en leefbaarheid moeten we op dit soort plekken werken aan het prikkelen van de verbeelding en werken aan verhalen waarin er iets te winnen is voor mens en dier.

10/4/2024

Van wie is de straat? Ede geeft voorrang aan fietsers om de verkeersveiligheid te vergroten

'Hoe verdelen we de ruimte?' Een belangrijk verschil met vroeger is volgens Te Brömmelstroet is dat er veel minder kinderen op straat spelen. "Kinderen spelen veel minder buiten, zijn veel minder zelfstandig op de weg en ontwikkelen zich dus heel anders met allerlei fysieke en mentale gezondheidsproblemen." "Maar je ziet ook dat ruimte voor groen is verdwenen en we zien dat er veel minder ruimte is om elkaar te ontmoeten op straat." De hoogleraar hoopt dat er deze week gesproken wordt over wat een rechtvaardige straat is: "De vraag is: hoe verdelen we de publieke ruimte zodat iedereen daar gebruik van kan maken?"

10/4/2024

Van wie is de straat? Ede geeft voorrang aan fietsers om de verkeersveiligheid te vergroten

'Hoe verdelen we de ruimte?' Een belangrijk verschil met vroeger is volgens Te Brömmelstroet is dat er veel minder kinderen op straat spelen. "Kinderen spelen veel minder buiten, zijn veel minder zelfstandig op de weg en ontwikkelen zich dus heel anders met allerlei fysieke en mentale gezondheidsproblemen." "Maar je ziet ook dat ruimte voor groen is verdwenen en we zien dat er veel minder ruimte is om elkaar te ontmoeten op straat." De hoogleraar hoopt dat er deze week gesproken wordt over wat een rechtvaardige straat is: "De vraag is: hoe verdelen we de publieke ruimte zodat iedereen daar gebruik van kan maken?"

10/4/2024

Van wie is de straat? Ede geeft voorrang aan fietsers om de verkeersveiligheid te vergroten

'Hoe verdelen we de ruimte?' Een belangrijk verschil met vroeger is volgens Te Brömmelstroet is dat er veel minder kinderen op straat spelen. "Kinderen spelen veel minder buiten, zijn veel minder zelfstandig op de weg en ontwikkelen zich dus heel anders met allerlei fysieke en mentale gezondheidsproblemen." "Maar je ziet ook dat ruimte voor groen is verdwenen en we zien dat er veel minder ruimte is om elkaar te ontmoeten op straat." De hoogleraar hoopt dat er deze week gesproken wordt over wat een rechtvaardige straat is: "De vraag is: hoe verdelen we de publieke ruimte zodat iedereen daar gebruik van kan maken?"

10/4/2024

Van wie is de straat? Ede geeft voorrang aan fietsers om de verkeersveiligheid te vergroten

'Hoe verdelen we de ruimte?' Een belangrijk verschil met vroeger is volgens Te Brömmelstroet is dat er veel minder kinderen op straat spelen. "Kinderen spelen veel minder buiten, zijn veel minder zelfstandig op de weg en ontwikkelen zich dus heel anders met allerlei fysieke en mentale gezondheidsproblemen." "Maar je ziet ook dat ruimte voor groen is verdwenen en we zien dat er veel minder ruimte is om elkaar te ontmoeten op straat." De hoogleraar hoopt dat er deze week gesproken wordt over wat een rechtvaardige straat is: "De vraag is: hoe verdelen we de publieke ruimte zodat iedereen daar gebruik van kan maken?"

8/4/2024

8 april van grijs naar groen

Start van week in teken van doen: grijs naar groen! Nanda Sluijsmans hield op de dag van grijs naar groen een webinar over vergroenen - en zeker ook wat je morgen kan doen. Verder werden er tegels gewipt, schreef het Nederlands Dagblad over 'de straat teruggeven aan het kind' en kon je met dit mooie weer in de eigen straat op pad met de biodiversiteitsbingokaart. Online zagen we nog een wens uit Vlaanderen voor een Belgische week van de rechtvaardige straat.

8/4/2024

8 april van grijs naar groen

Start van week in teken van doen: grijs naar groen! Nanda Sluijsmans hield op de dag van grijs naar groen een webinar over vergroenen - en zeker ook wat je morgen kan doen. Verder werden er tegels gewipt, schreef het Nederlands Dagblad over 'de straat teruggeven aan het kind' en kon je met dit mooie weer in de eigen straat op pad met de biodiversiteitsbingokaart. Online zagen we nog een wens uit Vlaanderen voor een Belgische week van de rechtvaardige straat.

8/4/2024

8 april van grijs naar groen

Start van week in teken van doen: grijs naar groen! Nanda Sluijsmans hield op de dag van grijs naar groen een webinar over vergroenen - en zeker ook wat je morgen kan doen. Verder werden er tegels gewipt, schreef het Nederlands Dagblad over 'de straat teruggeven aan het kind' en kon je met dit mooie weer in de eigen straat op pad met de biodiversiteitsbingokaart. Online zagen we nog een wens uit Vlaanderen voor een Belgische week van de rechtvaardige straat.

8/4/2024

8 april van grijs naar groen

Start van week in teken van doen: grijs naar groen! Nanda Sluijsmans hield op de dag van grijs naar groen een webinar over vergroenen - en zeker ook wat je morgen kan doen. Verder werden er tegels gewipt, schreef het Nederlands Dagblad over 'de straat teruggeven aan het kind' en kon je met dit mooie weer in de eigen straat op pad met de biodiversiteitsbingokaart. Online zagen we nog een wens uit Vlaanderen voor een Belgische week van de rechtvaardige straat.

3/4/2024

Interview NRC (3 april) Van wie is de straat? ‘De auto heeft de samenleving ontwricht’

Links kijken. Rechts kijken. Links kijken. En dan pas oversteken. Zo wordt kinderen sinds jaar en dag aangeleerd te voorkomen dat ze worden aangereden. „Belachelijk natuurlijk”, zegt Maartje van Putten, vooral bekend als voormalig lid van het Europees Parlement (PvdA) en als oud-voorzitter van Stop de Kindermoord, een invloedrijke pressiegroep uit de jaren zeventig, inmiddels ter ziele, die actie voerde om een einde te maken aan dodelijke verkeersongevallen met kinderen. Van Putten maakt zich nog altijd grote zorgen over de almacht van de auto; die heeft enorme sociale effecten en leidt tot wat ze beschouwt als een soort pervers maken van aansprakelijkheid: de zwakkere verkeersdeelnemers worden verantwoordelijk gehouden voor het risico op ongevallen met auto’s.

3/4/2024

Interview NRC (3 april) Van wie is de straat? ‘De auto heeft de samenleving ontwricht’

Links kijken. Rechts kijken. Links kijken. En dan pas oversteken. Zo wordt kinderen sinds jaar en dag aangeleerd te voorkomen dat ze worden aangereden. „Belachelijk natuurlijk”, zegt Maartje van Putten, vooral bekend als voormalig lid van het Europees Parlement (PvdA) en als oud-voorzitter van Stop de Kindermoord, een invloedrijke pressiegroep uit de jaren zeventig, inmiddels ter ziele, die actie voerde om een einde te maken aan dodelijke verkeersongevallen met kinderen. Van Putten maakt zich nog altijd grote zorgen over de almacht van de auto; die heeft enorme sociale effecten en leidt tot wat ze beschouwt als een soort pervers maken van aansprakelijkheid: de zwakkere verkeersdeelnemers worden verantwoordelijk gehouden voor het risico op ongevallen met auto’s.

3/4/2024

Interview NRC (3 april) Van wie is de straat? ‘De auto heeft de samenleving ontwricht’

Links kijken. Rechts kijken. Links kijken. En dan pas oversteken. Zo wordt kinderen sinds jaar en dag aangeleerd te voorkomen dat ze worden aangereden. „Belachelijk natuurlijk”, zegt Maartje van Putten, vooral bekend als voormalig lid van het Europees Parlement (PvdA) en als oud-voorzitter van Stop de Kindermoord, een invloedrijke pressiegroep uit de jaren zeventig, inmiddels ter ziele, die actie voerde om een einde te maken aan dodelijke verkeersongevallen met kinderen. Van Putten maakt zich nog altijd grote zorgen over de almacht van de auto; die heeft enorme sociale effecten en leidt tot wat ze beschouwt als een soort pervers maken van aansprakelijkheid: de zwakkere verkeersdeelnemers worden verantwoordelijk gehouden voor het risico op ongevallen met auto’s.

3/4/2024

Interview NRC (3 april) Van wie is de straat? ‘De auto heeft de samenleving ontwricht’

Links kijken. Rechts kijken. Links kijken. En dan pas oversteken. Zo wordt kinderen sinds jaar en dag aangeleerd te voorkomen dat ze worden aangereden. „Belachelijk natuurlijk”, zegt Maartje van Putten, vooral bekend als voormalig lid van het Europees Parlement (PvdA) en als oud-voorzitter van Stop de Kindermoord, een invloedrijke pressiegroep uit de jaren zeventig, inmiddels ter ziele, die actie voerde om een einde te maken aan dodelijke verkeersongevallen met kinderen. Van Putten maakt zich nog altijd grote zorgen over de almacht van de auto; die heeft enorme sociale effecten en leidt tot wat ze beschouwt als een soort pervers maken van aansprakelijkheid: de zwakkere verkeersdeelnemers worden verantwoordelijk gehouden voor het risico op ongevallen met auto’s.

29/3/2024

PUBLIEKSPRIJS VOOR MEEST EN MINST RECHTVAARDIGE STRAAT

In de Week van de Rechtvaardige Straat kiest Nederland haar meest en minst rechtvaardige straat. De 80 organisaties die het manifest steunen riepen op om straten te nomineren voor deze verkiezing. Dat leverde maar liefst 312 kandidaten op! De jury bestaande uit Natuur en Milieu, De Fietsersbond, KinderrechtenNU, the Lab of Thought en BAM Infra heeft daaruit twee shortlists samengesteld. Op 12 april maken zij de jury-winnaars bekend. Naast de juryprijs is er ook een publieksprijs. En die kun jij mede bepalen! Bekijk via de link de twee shortlists en stem op jouw favorieten!

29/3/2024

PUBLIEKSPRIJS VOOR MEEST EN MINST RECHTVAARDIGE STRAAT

In de Week van de Rechtvaardige Straat kiest Nederland haar meest en minst rechtvaardige straat. De 80 organisaties die het manifest steunen riepen op om straten te nomineren voor deze verkiezing. Dat leverde maar liefst 312 kandidaten op! De jury bestaande uit Natuur en Milieu, De Fietsersbond, KinderrechtenNU, the Lab of Thought en BAM Infra heeft daaruit twee shortlists samengesteld. Op 12 april maken zij de jury-winnaars bekend. Naast de juryprijs is er ook een publieksprijs. En die kun jij mede bepalen! Bekijk via de link de twee shortlists en stem op jouw favorieten!

29/3/2024

PUBLIEKSPRIJS VOOR MEEST EN MINST RECHTVAARDIGE STRAAT

In de Week van de Rechtvaardige Straat kiest Nederland haar meest en minst rechtvaardige straat. De 80 organisaties die het manifest steunen riepen op om straten te nomineren voor deze verkiezing. Dat leverde maar liefst 312 kandidaten op! De jury bestaande uit Natuur en Milieu, De Fietsersbond, KinderrechtenNU, the Lab of Thought en BAM Infra heeft daaruit twee shortlists samengesteld. Op 12 april maken zij de jury-winnaars bekend. Naast de juryprijs is er ook een publieksprijs. En die kun jij mede bepalen! Bekijk via de link de twee shortlists en stem op jouw favorieten!

29/3/2024

PUBLIEKSPRIJS VOOR MEEST EN MINST RECHTVAARDIGE STRAAT

In de Week van de Rechtvaardige Straat kiest Nederland haar meest en minst rechtvaardige straat. De 80 organisaties die het manifest steunen riepen op om straten te nomineren voor deze verkiezing. Dat leverde maar liefst 312 kandidaten op! De jury bestaande uit Natuur en Milieu, De Fietsersbond, KinderrechtenNU, the Lab of Thought en BAM Infra heeft daaruit twee shortlists samengesteld. Op 12 april maken zij de jury-winnaars bekend. Naast de juryprijs is er ook een publieksprijs. En die kun jij mede bepalen! Bekijk via de link de twee shortlists en stem op jouw favorieten!

23/3/2024

Luister naar Omroep Wetering en De Rechtvaardige Straat

Marco te Brömmelstroet sprak met meerdere radioprogramma's over de Rechtvaardige straat. Zaterdag 23-03 tussen 17.00 en 18.00 uur bij Omroep Hoeksche Waard. A.s. zondag tussen 10.00 en 11.00 uur bij Streekomroep TWEE. Donderdag tussen 15.00 en 16.00 uur zal het interview worden uitgezonden bij Omroep Delft. Op een later moment wordt het interview ook uitgezonden in "De Late Avond" via www.delateavond.nl

23/3/2024

Luister naar Omroep Wetering en De Rechtvaardige Straat

Marco te Brömmelstroet sprak met meerdere radioprogramma's over de Rechtvaardige straat. Zaterdag 23-03 tussen 17.00 en 18.00 uur bij Omroep Hoeksche Waard. A.s. zondag tussen 10.00 en 11.00 uur bij Streekomroep TWEE. Donderdag tussen 15.00 en 16.00 uur zal het interview worden uitgezonden bij Omroep Delft. Op een later moment wordt het interview ook uitgezonden in "De Late Avond" via www.delateavond.nl

23/3/2024

Luister naar Omroep Wetering en De Rechtvaardige Straat

Marco te Brömmelstroet sprak met meerdere radioprogramma's over de Rechtvaardige straat. Zaterdag 23-03 tussen 17.00 en 18.00 uur bij Omroep Hoeksche Waard. A.s. zondag tussen 10.00 en 11.00 uur bij Streekomroep TWEE. Donderdag tussen 15.00 en 16.00 uur zal het interview worden uitgezonden bij Omroep Delft. Op een later moment wordt het interview ook uitgezonden in "De Late Avond" via www.delateavond.nl

23/3/2024

Luister naar Omroep Wetering en De Rechtvaardige Straat

Marco te Brömmelstroet sprak met meerdere radioprogramma's over de Rechtvaardige straat. Zaterdag 23-03 tussen 17.00 en 18.00 uur bij Omroep Hoeksche Waard. A.s. zondag tussen 10.00 en 11.00 uur bij Streekomroep TWEE. Donderdag tussen 15.00 en 16.00 uur zal het interview worden uitgezonden bij Omroep Delft. Op een later moment wordt het interview ook uitgezonden in "De Late Avond" via www.delateavond.nl

23/3/2024

Interview in Sprankmagazine over anders kijken.

Anders kijken. Naar het verkeer, naar de openbare ruimte. ‘Niemand vraagt om een auto die je kunt omvormen tot picknicktafel, maar het zou ons denken en doen enorm helpen.’ De ‘fietsprofessor’ wijst op aannames, denkfouten en de parallellen tussen het fileprobleem en de toeslagenaffaire.

23/3/2024

Interview in Sprankmagazine over anders kijken.

Anders kijken. Naar het verkeer, naar de openbare ruimte. ‘Niemand vraagt om een auto die je kunt omvormen tot picknicktafel, maar het zou ons denken en doen enorm helpen.’ De ‘fietsprofessor’ wijst op aannames, denkfouten en de parallellen tussen het fileprobleem en de toeslagenaffaire.

23/3/2024

Interview in Sprankmagazine over anders kijken.

Anders kijken. Naar het verkeer, naar de openbare ruimte. ‘Niemand vraagt om een auto die je kunt omvormen tot picknicktafel, maar het zou ons denken en doen enorm helpen.’ De ‘fietsprofessor’ wijst op aannames, denkfouten en de parallellen tussen het fileprobleem en de toeslagenaffaire.

23/3/2024

Interview in Sprankmagazine over anders kijken.

Anders kijken. Naar het verkeer, naar de openbare ruimte. ‘Niemand vraagt om een auto die je kunt omvormen tot picknicktafel, maar het zou ons denken en doen enorm helpen.’ De ‘fietsprofessor’ wijst op aannames, denkfouten en de parallellen tussen het fileprobleem en de toeslagenaffaire.

20/2/2024

Kan jouw straat rechtvaardiger? Nomineer je straat.

Woon jij in een onrechtvaardige straat en vind je het tijd dat er iets aan veranderd? Nomineer je straat dan voor "De onrechtvaardigste straat van 2024" -award en krijg die verandering in beweging.

20/2/2024

Kan jouw straat rechtvaardiger? Nomineer je straat.

Woon jij in een onrechtvaardige straat en vind je het tijd dat er iets aan veranderd? Nomineer je straat dan voor "De onrechtvaardigste straat van 2024" -award en krijg die verandering in beweging.

20/2/2024

Kan jouw straat rechtvaardiger? Nomineer je straat.

Woon jij in een onrechtvaardige straat en vind je het tijd dat er iets aan veranderd? Nomineer je straat dan voor "De onrechtvaardigste straat van 2024" -award en krijg die verandering in beweging.

20/2/2024

Kan jouw straat rechtvaardiger? Nomineer je straat.

Woon jij in een onrechtvaardige straat en vind je het tijd dat er iets aan veranderd? Nomineer je straat dan voor "De onrechtvaardigste straat van 2024" -award en krijg die verandering in beweging.

6/2/2024

Spelen de kinderen eens buiten, komen er klachten over lawaai. De harde strijd om een voetbalkooi

Na klachten van omwonenden besloot de gemeente Amsterdam een voetbalkooi te halveren – tot woede van de rest van de buurt. Het staat voor een probleem dat in het hele land speelt. Wie gaan voor: kinderen die willen spelen of bewoners die zich aan het lawaai storen?

6/2/2024

Spelen de kinderen eens buiten, komen er klachten over lawaai. De harde strijd om een voetbalkooi

Na klachten van omwonenden besloot de gemeente Amsterdam een voetbalkooi te halveren – tot woede van de rest van de buurt. Het staat voor een probleem dat in het hele land speelt. Wie gaan voor: kinderen die willen spelen of bewoners die zich aan het lawaai storen?

6/2/2024

Spelen de kinderen eens buiten, komen er klachten over lawaai. De harde strijd om een voetbalkooi

Na klachten van omwonenden besloot de gemeente Amsterdam een voetbalkooi te halveren – tot woede van de rest van de buurt. Het staat voor een probleem dat in het hele land speelt. Wie gaan voor: kinderen die willen spelen of bewoners die zich aan het lawaai storen?

6/2/2024

Spelen de kinderen eens buiten, komen er klachten over lawaai. De harde strijd om een voetbalkooi

Na klachten van omwonenden besloot de gemeente Amsterdam een voetbalkooi te halveren – tot woede van de rest van de buurt. Het staat voor een probleem dat in het hele land speelt. Wie gaan voor: kinderen die willen spelen of bewoners die zich aan het lawaai storen?

6/2/2024

Minder ruimte voor auto's in Nederlandse steden: 'De straat heeft meer doelen dan alleen parkeren'

Als je met een zware auto in Parijs wil parkeren, krijg je te maken met fors hogere parkeertarieven. Zo wil de stad 'grote vervuilende auto's' uit de stad weren. In Nederland wordt er heel voorzichtig ook anders gekeken naar de indelingen van de straat. Volgens de gemeente van Parijs zouden de auto's vanwege hun hoge gewicht gevaarlijk zijn voor voetgangers.

6/2/2024

Minder ruimte voor auto's in Nederlandse steden: 'De straat heeft meer doelen dan alleen parkeren'

Als je met een zware auto in Parijs wil parkeren, krijg je te maken met fors hogere parkeertarieven. Zo wil de stad 'grote vervuilende auto's' uit de stad weren. In Nederland wordt er heel voorzichtig ook anders gekeken naar de indelingen van de straat. Volgens de gemeente van Parijs zouden de auto's vanwege hun hoge gewicht gevaarlijk zijn voor voetgangers.

6/2/2024

Minder ruimte voor auto's in Nederlandse steden: 'De straat heeft meer doelen dan alleen parkeren'

Als je met een zware auto in Parijs wil parkeren, krijg je te maken met fors hogere parkeertarieven. Zo wil de stad 'grote vervuilende auto's' uit de stad weren. In Nederland wordt er heel voorzichtig ook anders gekeken naar de indelingen van de straat. Volgens de gemeente van Parijs zouden de auto's vanwege hun hoge gewicht gevaarlijk zijn voor voetgangers.

6/2/2024

Minder ruimte voor auto's in Nederlandse steden: 'De straat heeft meer doelen dan alleen parkeren'

Als je met een zware auto in Parijs wil parkeren, krijg je te maken met fors hogere parkeertarieven. Zo wil de stad 'grote vervuilende auto's' uit de stad weren. In Nederland wordt er heel voorzichtig ook anders gekeken naar de indelingen van de straat. Volgens de gemeente van Parijs zouden de auto's vanwege hun hoge gewicht gevaarlijk zijn voor voetgangers.

6/2/2024

What cities gain from fewer cars

How much space will be freed up if there are fewer cars in cities? The taz calculated this for 2030 using Hamburg as an example. The result gives hope.

6/2/2024

What cities gain from fewer cars

How much space will be freed up if there are fewer cars in cities? The taz calculated this for 2030 using Hamburg as an example. The result gives hope.

6/2/2024

What cities gain from fewer cars

How much space will be freed up if there are fewer cars in cities? The taz calculated this for 2030 using Hamburg as an example. The result gives hope.

6/2/2024

What cities gain from fewer cars

How much space will be freed up if there are fewer cars in cities? The taz calculated this for 2030 using Hamburg as an example. The result gives hope.

30/1/2024

Groningen Lanceert Innovatieve Mobiliteitsstrategie voor de Toekomst

Groningen Lanceert Innovatieve Mobiliteitsstrategie voor de Toekomst: Groningen heeft een ambitieuze mobiliteitsstrategie gelanceerd, gericht op het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen en het bevorderen van openbaar vervoer en fietsgebruik. Dit initiatief is bedoeld om de stad duurzamer en leefbaarder te maken.

30/1/2024

Groningen Lanceert Innovatieve Mobiliteitsstrategie voor de Toekomst

Groningen Lanceert Innovatieve Mobiliteitsstrategie voor de Toekomst: Groningen heeft een ambitieuze mobiliteitsstrategie gelanceerd, gericht op het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen en het bevorderen van openbaar vervoer en fietsgebruik. Dit initiatief is bedoeld om de stad duurzamer en leefbaarder te maken.

30/1/2024

Groningen Lanceert Innovatieve Mobiliteitsstrategie voor de Toekomst

Groningen Lanceert Innovatieve Mobiliteitsstrategie voor de Toekomst: Groningen heeft een ambitieuze mobiliteitsstrategie gelanceerd, gericht op het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen en het bevorderen van openbaar vervoer en fietsgebruik. Dit initiatief is bedoeld om de stad duurzamer en leefbaarder te maken.

30/1/2024

Groningen Lanceert Innovatieve Mobiliteitsstrategie voor de Toekomst

Groningen Lanceert Innovatieve Mobiliteitsstrategie voor de Toekomst: Groningen heeft een ambitieuze mobiliteitsstrategie gelanceerd, gericht op het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen en het bevorderen van openbaar vervoer en fietsgebruik. Dit initiatief is bedoeld om de stad duurzamer en leefbaarder te maken.

25/1/2024

Kwart georganiseerde speeltuinen in Nederland dreigt te verdwijnen

Ruim een kwart van de georganiseerde speeltuinen komt de komende jaren ernstig in de problemen, zo constateert BMC in een onderzoek in opdracht van Jantje Beton. Mogelijke sluiting dreigt, waarschuwt het jeugdfonds.

25/1/2024

Kwart georganiseerde speeltuinen in Nederland dreigt te verdwijnen

Ruim een kwart van de georganiseerde speeltuinen komt de komende jaren ernstig in de problemen, zo constateert BMC in een onderzoek in opdracht van Jantje Beton. Mogelijke sluiting dreigt, waarschuwt het jeugdfonds.

25/1/2024

Kwart georganiseerde speeltuinen in Nederland dreigt te verdwijnen

Ruim een kwart van de georganiseerde speeltuinen komt de komende jaren ernstig in de problemen, zo constateert BMC in een onderzoek in opdracht van Jantje Beton. Mogelijke sluiting dreigt, waarschuwt het jeugdfonds.

25/1/2024

Kwart georganiseerde speeltuinen in Nederland dreigt te verdwijnen

Ruim een kwart van de georganiseerde speeltuinen komt de komende jaren ernstig in de problemen, zo constateert BMC in een onderzoek in opdracht van Jantje Beton. Mogelijke sluiting dreigt, waarschuwt het jeugdfonds.

6/1/2024

Nieuwe Toertje App Revolutioneert Reizen in Nederlandse Steden

Nieuwe Toertje App Revolutioneert Reizen in Nederlandse Steden: De recent geïntroduceerde Toertje App heeft snel aan populariteit gewonnen, omdat deze gebruikers helpt bij het plannen van hun reizen in Nederlandse steden. Met real-time informatie over openbaar vervoer, fietspaden en parkeermogelijkheden, maakt deze app mobiliteit efficiënter en gemakkelijker.

6/1/2024

Nieuwe Toertje App Revolutioneert Reizen in Nederlandse Steden

Nieuwe Toertje App Revolutioneert Reizen in Nederlandse Steden: De recent geïntroduceerde Toertje App heeft snel aan populariteit gewonnen, omdat deze gebruikers helpt bij het plannen van hun reizen in Nederlandse steden. Met real-time informatie over openbaar vervoer, fietspaden en parkeermogelijkheden, maakt deze app mobiliteit efficiënter en gemakkelijker.

6/1/2024

Nieuwe Toertje App Revolutioneert Reizen in Nederlandse Steden

Nieuwe Toertje App Revolutioneert Reizen in Nederlandse Steden: De recent geïntroduceerde Toertje App heeft snel aan populariteit gewonnen, omdat deze gebruikers helpt bij het plannen van hun reizen in Nederlandse steden. Met real-time informatie over openbaar vervoer, fietspaden en parkeermogelijkheden, maakt deze app mobiliteit efficiënter en gemakkelijker.

6/1/2024

Nieuwe Toertje App Revolutioneert Reizen in Nederlandse Steden

Nieuwe Toertje App Revolutioneert Reizen in Nederlandse Steden: De recent geïntroduceerde Toertje App heeft snel aan populariteit gewonnen, omdat deze gebruikers helpt bij het plannen van hun reizen in Nederlandse steden. Met real-time informatie over openbaar vervoer, fietspaden en parkeermogelijkheden, maakt deze app mobiliteit efficiënter en gemakkelijker.

Caring is sharing!

Hoe meer mensen horen over de Rechtvaardige Straat hoe beter. Dus gooi al je activiteiten, groot of klein, lekker op het internet en gebruik dan vooral #geefdestraatterug zodat we kunnen laten zien dat we met veel zijn. En heb je zelf geweldig nieuws, deel het dan snel met de redactie op nieuws@thelabofthought.co

#geefdestraatterug