Geef de straat terug!
Want de straat is voor iedereen.

Op straat kunnen mensen van jong tot oud allerlei verschillende dingen doen. Er kan worden gespeeld, ontmoet en gewinkeld. Er kan worden geklust, gekust en geklooid. Je kunt er rondkijken, met of zonder andere mensen zijn en je kunt er doorheen reizen.

Een Rechtvaardige Straat is een plek waar we dit ten volle kunnen ervaren. En waar niet één activiteit het andere onmogelijk maakt. Wij vinden het niet normaal dat veel straten nu zo gevaarlijk zijn, dat er IEDERE DAG twee mensen dood gaan en dertig mensen zwaargewond raken. Wij willen de straat terug!

De straat MOET rechtvaardiger. Laat je horen en doe mee. Onderteken het Manifest!  De eerste Week van De Rechtvaardige Straat vond plaats van 6 t/m 12 April 2024.

A street with cramped cars jamming up the street

de rechtvaardige straat. Laat je horen!

A rendering of a street
People sitting at tables chatting and having a laugh
Prof. Dr. Marco te Brömmelstroet
People sitting at tables chatting and having a laugh

"Onze straten moeten plekken zijn waar onze kinderen kunnen spelen, we elkaar kunnen ontmoeten en waar planten en dieren floreren.

Het gesprek over onze straten moet niet alleen gaan over efficiëntie en disciplineren. Weg van slachtoffers en over hoe zij beschermd kunnen worden. Weg van helmplicht, victim blaming en het normaliseren van gevaar.

We willen een gesprek over wat er nodig is om de straat het best te laten werken voor het welzijn van ons allemaal! Van jong tot oud. Hoe meer mensen van zich laten horen hoe meer impact we maken. Doe mee met een kleine of grote actie! Laat je horen op de socials! Iedereen draagt een straatsteentje bij!"

Straat praat

De Rechtvaardige Straat verbindt allerlei verschillende doelen, projecten en visies. Hier laten de partners zich horen en zien. Wat zijn de nieuwtjes waarover wordt gesproken op straat? Volg je het nieuws liever via Socials volg ons dan op Linkedin, Insta en X.

18/6/2024

Tijd voor een Nationale Binnenspeeldag 2025

Binnen kun je Lego bouwen, puzzelen, gamen en eindeloos kattenfilmpjes kijken. Dit kan zonder dat je je zorgen hoeft te maken overreden te worden of dat er een geparkeerd voertuig in de weg staat. Binnen is echt de ultieme zorgeloze plek met oneindig veel variatie. Binnen is ook de plek die ervoor zorgt dat we minder bewegen en slechtere ogen krijgen. Waarom dan toch een pleidooi - in het Nederlands Dagblad van vandaag - voor een Nationale Binnenspeeldag 2025? Omdat de nationale buitenspeeldag pas geslaagd is als kinderen 365 dagen per jaar zorgeloos en samen in de openbare ruimte kunnen spelen, ontmoeten en zijn. Uit onderzoek weten we dat aantrekkelijke straten direct leiden tot meer buitenspelen! Daarom moeten we zo snel mogelijk de straat terugnemen zodat we over een jaar aandacht moeten vragen voor het uitstervende binnenspelen. En op die dag mag iedereen dan ook nog één keer hun auto voor de deur parkeren. Woensdag 12 juni riepen Marco Te Brömmelstroet en Frank Kwanten van The Lab of Thought & DeRechtvaardigeStraat in het Nederlands Dagblad ⛹‍♀️ op om de straat terug te nemen zodat we in 2025 een Nationale Binnenspeeldag kunnen organiseren!

18/6/2024

Tijd voor een Nationale Binnenspeeldag 2025

Binnen kun je Lego bouwen, puzzelen, gamen en eindeloos kattenfilmpjes kijken. Dit kan zonder dat je je zorgen hoeft te maken overreden te worden of dat er een geparkeerd voertuig in de weg staat. Binnen is echt de ultieme zorgeloze plek met oneindig veel variatie. Binnen is ook de plek die ervoor zorgt dat we minder bewegen en slechtere ogen krijgen. Waarom dan toch een pleidooi - in het Nederlands Dagblad van vandaag - voor een Nationale Binnenspeeldag 2025? Omdat de nationale buitenspeeldag pas geslaagd is als kinderen 365 dagen per jaar zorgeloos en samen in de openbare ruimte kunnen spelen, ontmoeten en zijn. Uit onderzoek weten we dat aantrekkelijke straten direct leiden tot meer buitenspelen! Daarom moeten we zo snel mogelijk de straat terugnemen zodat we over een jaar aandacht moeten vragen voor het uitstervende binnenspelen. En op die dag mag iedereen dan ook nog één keer hun auto voor de deur parkeren. Woensdag 12 juni riepen Marco Te Brömmelstroet en Frank Kwanten van The Lab of Thought & DeRechtvaardigeStraat in het Nederlands Dagblad ⛹‍♀️ op om de straat terug te nemen zodat we in 2025 een Nationale Binnenspeeldag kunnen organiseren!

18/6/2024

Tijd voor een Nationale Binnenspeeldag 2025

Binnen kun je Lego bouwen, puzzelen, gamen en eindeloos kattenfilmpjes kijken. Dit kan zonder dat je je zorgen hoeft te maken overreden te worden of dat er een geparkeerd voertuig in de weg staat. Binnen is echt de ultieme zorgeloze plek met oneindig veel variatie. Binnen is ook de plek die ervoor zorgt dat we minder bewegen en slechtere ogen krijgen. Waarom dan toch een pleidooi - in het Nederlands Dagblad van vandaag - voor een Nationale Binnenspeeldag 2025? Omdat de nationale buitenspeeldag pas geslaagd is als kinderen 365 dagen per jaar zorgeloos en samen in de openbare ruimte kunnen spelen, ontmoeten en zijn. Uit onderzoek weten we dat aantrekkelijke straten direct leiden tot meer buitenspelen! Daarom moeten we zo snel mogelijk de straat terugnemen zodat we over een jaar aandacht moeten vragen voor het uitstervende binnenspelen. En op die dag mag iedereen dan ook nog één keer hun auto voor de deur parkeren. Woensdag 12 juni riepen Marco Te Brömmelstroet en Frank Kwanten van The Lab of Thought & DeRechtvaardigeStraat in het Nederlands Dagblad ⛹‍♀️ op om de straat terug te nemen zodat we in 2025 een Nationale Binnenspeeldag kunnen organiseren!

18/6/2024

Tijd voor een Nationale Binnenspeeldag 2025

Binnen kun je Lego bouwen, puzzelen, gamen en eindeloos kattenfilmpjes kijken. Dit kan zonder dat je je zorgen hoeft te maken overreden te worden of dat er een geparkeerd voertuig in de weg staat. Binnen is echt de ultieme zorgeloze plek met oneindig veel variatie. Binnen is ook de plek die ervoor zorgt dat we minder bewegen en slechtere ogen krijgen. Waarom dan toch een pleidooi - in het Nederlands Dagblad van vandaag - voor een Nationale Binnenspeeldag 2025? Omdat de nationale buitenspeeldag pas geslaagd is als kinderen 365 dagen per jaar zorgeloos en samen in de openbare ruimte kunnen spelen, ontmoeten en zijn. Uit onderzoek weten we dat aantrekkelijke straten direct leiden tot meer buitenspelen! Daarom moeten we zo snel mogelijk de straat terugnemen zodat we over een jaar aandacht moeten vragen voor het uitstervende binnenspelen. En op die dag mag iedereen dan ook nog één keer hun auto voor de deur parkeren. Woensdag 12 juni riepen Marco Te Brömmelstroet en Frank Kwanten van The Lab of Thought & DeRechtvaardigeStraat in het Nederlands Dagblad ⛹‍♀️ op om de straat terug te nemen zodat we in 2025 een Nationale Binnenspeeldag kunnen organiseren!

11/6/2024

OPINIE NRC Verplicht helm dragen is omgekeerde wereld

Leg de verantwoordelijkheid voor een veilig verkeer niet alleen bij fietsers, stelt Marijke Brouwer-Poelgeest. In haar opinie maakt Marijke zich zorgen over het uitblijven van het echte gesprek rondom verkeersongevallen. Ze noemt een verplichte fietshelm als antwoord op het hoge aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer terug in de tijd gaan. 'Naar de tijd waarin je als slachtoffer van seksueel geweld het verwijt kreeg ‘dat je maar geen kort rokje had moeten dragen’. Of ‘dat je maar niet alleen over straat had moeten lopen’. Een dodelijk slachtoffer doordat de bestuurder van een bestelbusje een fietser over het hoofd zag? Tsja, had hij maar een fietshelm moeten dragen. Victim blaming pur sang. Het is natuurlijk de omgekeerde wereld. Laten we vooral kijken naar de oorzaak van het hoge dodenaantal in plaats van aan symptoombestrijding te doen. En laten we de schuld ook zeker niet bij het slachtoffer leggen. Dagelijks overlijden er ook gemiddeld 19 mensen door een ongelukkige valpartij, waarbij het vallen van de trap hoog op de lijst staat. Moeten we dan ook een helmplicht voor traplopen invoeren? Onze huidige infrastructuur is niet goed ingericht op alle snelle voertuigen die tegenwoordig over de fietspaden vliegen. Ook zijn mensen gehaast en snel afgeleid in het verkeer. Misschien zouden er op sommige plekken überhaupt geen auto’s meer moeten rijden? Of moet de snelheid er flink uitgehaald worden? En hoe is het mogelijk dat er zoveel mensen zonder geldig rijbewijs kunnen blijven doorrijden? Mensen wier rijbewijs nota bene ongeldig is verklaard doordat zij zich niet aan de verkeersregels houden? Allemaal aspecten die invloed hebben op de stijging van het aantal verkeersdoden. Dus laten we alsjeblieft met zijn allen dáárover de gesprekken voeren, in plaats van over het al dan niet verplicht stellen van de fietshelm.'

11/6/2024

OPINIE NRC Verplicht helm dragen is omgekeerde wereld

Leg de verantwoordelijkheid voor een veilig verkeer niet alleen bij fietsers, stelt Marijke Brouwer-Poelgeest. In haar opinie maakt Marijke zich zorgen over het uitblijven van het echte gesprek rondom verkeersongevallen. Ze noemt een verplichte fietshelm als antwoord op het hoge aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer terug in de tijd gaan. 'Naar de tijd waarin je als slachtoffer van seksueel geweld het verwijt kreeg ‘dat je maar geen kort rokje had moeten dragen’. Of ‘dat je maar niet alleen over straat had moeten lopen’. Een dodelijk slachtoffer doordat de bestuurder van een bestelbusje een fietser over het hoofd zag? Tsja, had hij maar een fietshelm moeten dragen. Victim blaming pur sang. Het is natuurlijk de omgekeerde wereld. Laten we vooral kijken naar de oorzaak van het hoge dodenaantal in plaats van aan symptoombestrijding te doen. En laten we de schuld ook zeker niet bij het slachtoffer leggen. Dagelijks overlijden er ook gemiddeld 19 mensen door een ongelukkige valpartij, waarbij het vallen van de trap hoog op de lijst staat. Moeten we dan ook een helmplicht voor traplopen invoeren? Onze huidige infrastructuur is niet goed ingericht op alle snelle voertuigen die tegenwoordig over de fietspaden vliegen. Ook zijn mensen gehaast en snel afgeleid in het verkeer. Misschien zouden er op sommige plekken überhaupt geen auto’s meer moeten rijden? Of moet de snelheid er flink uitgehaald worden? En hoe is het mogelijk dat er zoveel mensen zonder geldig rijbewijs kunnen blijven doorrijden? Mensen wier rijbewijs nota bene ongeldig is verklaard doordat zij zich niet aan de verkeersregels houden? Allemaal aspecten die invloed hebben op de stijging van het aantal verkeersdoden. Dus laten we alsjeblieft met zijn allen dáárover de gesprekken voeren, in plaats van over het al dan niet verplicht stellen van de fietshelm.'

11/6/2024

OPINIE NRC Verplicht helm dragen is omgekeerde wereld

Leg de verantwoordelijkheid voor een veilig verkeer niet alleen bij fietsers, stelt Marijke Brouwer-Poelgeest. In haar opinie maakt Marijke zich zorgen over het uitblijven van het echte gesprek rondom verkeersongevallen. Ze noemt een verplichte fietshelm als antwoord op het hoge aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer terug in de tijd gaan. 'Naar de tijd waarin je als slachtoffer van seksueel geweld het verwijt kreeg ‘dat je maar geen kort rokje had moeten dragen’. Of ‘dat je maar niet alleen over straat had moeten lopen’. Een dodelijk slachtoffer doordat de bestuurder van een bestelbusje een fietser over het hoofd zag? Tsja, had hij maar een fietshelm moeten dragen. Victim blaming pur sang. Het is natuurlijk de omgekeerde wereld. Laten we vooral kijken naar de oorzaak van het hoge dodenaantal in plaats van aan symptoombestrijding te doen. En laten we de schuld ook zeker niet bij het slachtoffer leggen. Dagelijks overlijden er ook gemiddeld 19 mensen door een ongelukkige valpartij, waarbij het vallen van de trap hoog op de lijst staat. Moeten we dan ook een helmplicht voor traplopen invoeren? Onze huidige infrastructuur is niet goed ingericht op alle snelle voertuigen die tegenwoordig over de fietspaden vliegen. Ook zijn mensen gehaast en snel afgeleid in het verkeer. Misschien zouden er op sommige plekken überhaupt geen auto’s meer moeten rijden? Of moet de snelheid er flink uitgehaald worden? En hoe is het mogelijk dat er zoveel mensen zonder geldig rijbewijs kunnen blijven doorrijden? Mensen wier rijbewijs nota bene ongeldig is verklaard doordat zij zich niet aan de verkeersregels houden? Allemaal aspecten die invloed hebben op de stijging van het aantal verkeersdoden. Dus laten we alsjeblieft met zijn allen dáárover de gesprekken voeren, in plaats van over het al dan niet verplicht stellen van de fietshelm.'

11/6/2024

OPINIE NRC Verplicht helm dragen is omgekeerde wereld

Leg de verantwoordelijkheid voor een veilig verkeer niet alleen bij fietsers, stelt Marijke Brouwer-Poelgeest. In haar opinie maakt Marijke zich zorgen over het uitblijven van het echte gesprek rondom verkeersongevallen. Ze noemt een verplichte fietshelm als antwoord op het hoge aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer terug in de tijd gaan. 'Naar de tijd waarin je als slachtoffer van seksueel geweld het verwijt kreeg ‘dat je maar geen kort rokje had moeten dragen’. Of ‘dat je maar niet alleen over straat had moeten lopen’. Een dodelijk slachtoffer doordat de bestuurder van een bestelbusje een fietser over het hoofd zag? Tsja, had hij maar een fietshelm moeten dragen. Victim blaming pur sang. Het is natuurlijk de omgekeerde wereld. Laten we vooral kijken naar de oorzaak van het hoge dodenaantal in plaats van aan symptoombestrijding te doen. En laten we de schuld ook zeker niet bij het slachtoffer leggen. Dagelijks overlijden er ook gemiddeld 19 mensen door een ongelukkige valpartij, waarbij het vallen van de trap hoog op de lijst staat. Moeten we dan ook een helmplicht voor traplopen invoeren? Onze huidige infrastructuur is niet goed ingericht op alle snelle voertuigen die tegenwoordig over de fietspaden vliegen. Ook zijn mensen gehaast en snel afgeleid in het verkeer. Misschien zouden er op sommige plekken überhaupt geen auto’s meer moeten rijden? Of moet de snelheid er flink uitgehaald worden? En hoe is het mogelijk dat er zoveel mensen zonder geldig rijbewijs kunnen blijven doorrijden? Mensen wier rijbewijs nota bene ongeldig is verklaard doordat zij zich niet aan de verkeersregels houden? Allemaal aspecten die invloed hebben op de stijging van het aantal verkeersdoden. Dus laten we alsjeblieft met zijn allen dáárover de gesprekken voeren, in plaats van over het al dan niet verplicht stellen van de fietshelm.'

Op de hoogte blijven van het gepraat over de straat?

Bekijk meer 'Straat praat'

Wat kun jij wanneer doen?

De Week van de Rechtvaardige Straat bestaat jaarlijks uit allerlei acties waarbij jij je kunt aansluiten. Groot en klein, maakt niet uit. Zolang we maar met zijn allen kunnen laten zien dat de straat meer is dan een parkeerplek of een weg. Doe mee met wat je kunt of wilt!,

8
Maandag — Van grijs naar groen
Gezondheid is het belangrijkste dat er is. Deze waarde kennen we allemaal en toch delft gezondheid vaak het onderspit bij de keuzes die we maken. Welke laaghangend fruit is er? En. Hoe maken we samen keuzes en wegen we belangen die bij onze voornaamste waarden passen?
9
Dinsdag — De dag van het zorgeloze kind
Tijd voor minder zorgen! Kinderen zitten teveel op een scherm en moeten meer buiten spelen. Ondertussen vinden we veel plekken gevaarlijk voor kinderen vanwege het autoverkeer. Hoe komen we tot ruimtes waar kinderen en ouders zich minder zorgen hoeven te maken?
10
Woensdag - Dag van het trauma.
Welke taal gebruiken we bij Verkeersongevallen? En hoe heeft die taal invloed op hoe we met elkaar omgaan? We kennen allemaal wel verkeersslachtoffers. Accepteren we dit leed of moeten we meer doen om toekomstige slachtoffers te voorkomen?
11
Donderdag — Pak die straat terug dan!
Onze huidige inrichting van ruimte tussen gebouwen is het effect van perspectieven die de boventoon zijn gaan voeren. Om te komen tot nieuwe perspectieven moeten we testen en verbeelden. Daarom gaan we stap voor stap de balans terugbrengen!
12
Vrijdag — Iedereen rijk. De rijkdom van de openbare ruimte!
De status quo is ook een keuze waarbij we ooit iets afgenomen hebben.
14
Zondag - de nazit!
Een week telt zeven rechtvaardige dagen.

Mee doen is simpel

ik wil iets doen

Het is heel eenvoudig om iets te doen. Kies een dag en een actie (of bedenk er zelf één). Ga naar de agenda en kies iets wat bij jou en je straat past. Het belangrijkste is dat je alles deelt op elk kanaal waar je toegang tot hebt.

Ik wil iets delen

Het is heel eenvoudig om iets te delen. Zoek op socials met de hashtag #geefdestraatterug naar initiatieven in jouw buurt en steun deze goede mensen door alles te delen. Bestanden nodig? Download ze hier!

Download de Spullen
binnenkort beschikbaar
Ik wil niets doen maar steun wel de beweging.
Ook helemaal goed maar kun je dan tenminste het manifest ondertekenen

Caring is sharing!

Hoe meer mensen horen over de Rechtvaardige Straat hoe beter. Dus gooi al je activiteiten, groot of klein, lekker op het internet en gebruik dan vooral #geefdestraatterug zodat we kunnen laten zien dat we met veel zijn. En heb je zelf geweldig nieuws, deel het dan snel met de redactie op nieuws@thelabofthought.co

#geefdestraatterug